11 bureauer hyldet for de bedste mediaideer

Peter Engholm
25@mail.dk

OMD og DDB løb med den største pris, og Carat med de fleste priser, da Rambukken blev uddelt på Mediadagen. Se den samlede vinderliste og bureauliste her.

Tre forskellige steder i byen har man fredag morgen haft god grund til at starte dagen med champagne. Og måske allermest i Aegis Medias nye lokaler på Christianshavn, som man nu kan indrette med en pæn portion Rambuk’ker.

For tre af gruppens bureauer blev pænt belønnet, da der i aftes blev uddelt Årets Rambuk – en pris, der er er målrettet mediabureauer. Carat og Vizeum løb med det meste blandt mediabureauerne, men det er en pris, som krediterer alle bureauer, og således blev også et tredje Aegis-bureau, Isobar, tilgodeset.

Hverken Carat eller Vizeum har tidligere vundet noget ved Rambuk, og de 5 priser skal ses i forhold til aftenens 7 kategorier. Præstationen kommer i forlængelse af, at Carat og Vizeum det seneste år har stået bag flere markante kundegevinster, og at Carat i starten af året kaprede førstepladsen ved den årlige imageundersøgelse fra MyResearch og Bureaubiz – en placering, som OMD ellers har haft nærmest monopol på i en lang årrække, hvor først Børsens Nyhedsmagasin, siden Berlingskes Nyhedsmagasin og altså nu Bureaubiz har præsenteret en årlig imageanalyse.

Og de to andre steder i byen med feststemning fredag morgen: Hos førnævnte OMD på Dortheavej og DDB i Bredgade. De tog hovedprisen med hjem for Coin Hunting for McDonald’s, og det er faktisk tredje gang, det arbejde er blevet sendt helt til tops. Alle gange med dobbelt-op på priser.

Først honorerede digital-juryen ved DIA kampagen med to priser, siden gav den kreative jury ved Creative Circle Award den to guld-cirkler, og nu media-juryen ved Rambukken: Først Medieidé-prisen, siden Grand Prix’en i form af Årets Rambuk. Åh-jo: Og to bronzeløver ved sommerens kreativitetsfestival i Cannes i hhv. Mobile Lions og Media Lions.

I alt 11 bureauer blev hyldet for deres arbejde med media-ideer, – strategi og -indsigter ved Rambuk-uddelingen, der med et fint awardshow afsluttede Mediadagen – arrangereret af Huset Markedsføring – på Nationalmuseet i København..

Forfatteren og tekstforfatteren Knud Romer styrede med lune og anekdoter slagets gang, hvor det bl.a. blev til en Rambuk for Call Me’s “Tal Ordentligt” kampagne – (Jangaard, Mark & Co sammen med Carat og Isobar).

Electric/Rainmakers Synoptik Online Synstest er en anden case, der er blevet belønnet i tidligere priser. Den er sågar blevet en kreativ eksportvare for bureauet og Synoptik – og den gav en Rambuk.

Rambukken 2012 – samlet bureauliste

Bureaubiz giver 1 point for en shortliste, 5 point for en pris + 5 point for Grand Prix

  • 22 Carat
  • 17 OMD
  • 16 Vizeum
  • 14 DDB
  • 8 Envision
  • 8 Starfighters
  • 7 Electric/Rainmaker (Hjaltelin Stahl Gruppen)
  • 6 Isobar
  • 6 Jangaard, Mark & Ko
  • 6 Mediacom
  • 6 Subsero
  • 4 MEC
  • 3 Mindshare
  • 2 IUM
  • 2 Mediabroker
  • 2 Vertic
  • 1 Agenda Group
  • 1 Off-Road
  • 1 Promovator
  • 1 Robert/Boisen & Like-minded


Vinderne af Årets Rambuk 2012
(Mediabureau og kunde, produkt og kampagnes navn)

 Årets Rambuk – Grand Prix 

  • OMD og DDB for McDonalds
  • Coinoffers
  • Coin Hunting

Indsigtsprisen 

  • Vizeum for Peugeot
  • Peugeot 107 og 206+
  • Nytårskur

 Medieide-prisen

  • OMD og DDB for McDonalds
  • Coinoffers
  • Coin Hunting

 Den taktiske pris 

  • Carat og envision for Ministeriet for Børn og Uddannelse
  • Tilstedeværelse
  • Tilstedeværelseskampagnen – godt du kom

Digital-prisen

  • Carat, Electric Rainmaker (Hjaltelin, Stahl & Co Gruppen) for Synoptik
  • Online synstest
  • Online synstest

Mediestrategi-prisen 

  • Vizeum og Starfighters for Nordisk Film
  • Hunger Games
  • Hunger Games – are you ready for the next big thing

Involveringsprisen 

  • Carat, Isobar og Janggaard, Mark & Ko for Call Me
  • Lanceringskampagne
  • Tal ordentlig

 Kampagneprisen

  • MediaCom og Subsero for TDC Privat
  • Telekommunikation
  • L.O.C X TDC