12 bureauer belønnet for årets 10 mest effektive kampagner

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Årets uddeling af AEA endte med et uhyggeligt resultat – men også en case, hvor resultaterne bygger på en stærk kreativ case. Se vinder- og bureaulisten her.

Wibroe, Duckert & Partners har i mange år satset stærkt på Advertising Effectiveness Award, der uddeles af KreaKom. Det er blevet til en række priser – men bureauet har ikke haft for vane at kravle helt til tops.

Det lykkedes dog i år. Grand Prix vinder ved torsdag aftens pris-uddeling blev Toms “Husk hyggen”, der er skabt af Wibroe, Duckert & Partners med OMD som mediabureau.

Det er en case som har et stærkt kreativt element, hvor en række “piv-uhyggelige” film har spillet en central rolle i en bredt anlagt kampagne, som ved at tage ejerskab på danskernes hygge at skulle vende en negativ udvikling i Toms markedsandel og revitalisere brandet.

I juryens begrundelse lød det bl.a.:

”Det er en case, som på fineste vis dokumenterer, at det kan lykkes at revitalisere et brand og samtidig skabe en stor salgsfremgang. Med et brand-kendskab på 96 % springer Husk Hyggen rammerne for, hvad der nogensinde før er målt hos Dansk Reklamefilm. ”Husk Hyggen” er det imponerende resultat af et rigtig solidt marketingfagligt håndværk og en stærk dokumentation, som tydeligt viser, at man er nået langt ud over det forventede mål. Toms, OMD og Wibroe, Duckert & Partners honoreres for deres mod til at tænke anderledes og overraskende og skabe nye innovative skræddersyet løsninger.”

Nu vinder man næppe en effectiveness award for gode media trackings – så burde &Cos Momondo-case nok have vundet, og den vandt faktisk slet ikke noget. Toms har da også helt anderledes kontante resultater at byde på.

Kampagnen startede i 2015, og i 2016 har Toms-brandet oplevet en salgsfremgang på 8 pct. hvor markedet er steget med 3 pct.

“Med en stigning i salget på hele 48% i pladechokolademarkedet og et kvantespring for klassikeren Toms Guldbarer på hele 81%, er det virkelig en imponerende case, der er piv-hyggelig læsning, og som fortjener årets Grand Prix AEA 2016,” lød det videre fra Juryen.

Samlet blev det et rigtig godt år for Partners, der ud over Grand Prix-en havde en vinder mere med på listen i form af Tuborgs Ølotteri, der er lavet sammen med PHD.

Det gav en solid topplacering på bureaulisten, mens OMD toppede blandt mediabureauer.

Den samlede vinderliste ser således ud:

Grand Prix:

Toms: Husk Hyggen, Wibroe, Duckert & Partners, OMD

Øvrige vindere:

  • Landbrug & Fødevarer: Beercycling – Simpelthen en pissegod idé. Mensch
  • Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden: Nederen er kærlighed. & Co./Orchestra
  • Louis Nielsen: Flere gik til Louis Nielsen i 2015. OMD
  • G4S A/S: G4S stjæler markedsandele Umwelt A/S
  • Go’on Gruppen A/S: Go’on holder de lokale kørende – en sag der giver salg. envision og Orchestra
  • Spies: Did it for Denmark, Mom and Spies. Robert Boisen & Like-Minded
  • Bolia.com: No One Lives Like You – Selling sofas in a financial meltdown. UncleGrey
  • Interflora Danmark: Sex sælger, men store følelser sælger bedre. Brandhouse og MediaCom
  • Tuborg: Tuborg Ølotteri. Wibroe, Duckert & Partners og PHD

Helt tomhændet kom Momondo dog ikke hjem. Marketingdirektør Per Christiansen blev hædret som Årets Markedsfører:

”Momondos The DNA Journey er et fremragende eksempel på, at markedsføring kan række langt ud over en kampagne. Det kan starte en global debat og være med til at sætte gang i en bevægelse, en bevægelse mod større tolerance og åbenhed mellem mennesker. Det kræver et helt særligt mod, at gå ind på den politiske arena – ikke i form af partipolitisk – men med en holdning om at ville skabe et mere åben mindset og respekt mellem mennesker, for på den måde at få en bedre retning til en bedre verden,” lød begrundelsen – ikke fra AEA-juryen, men KreaKoms bestyrelse, som er dem, der står bag uddelingen af Årets Markedsfører.

aarets-markedsfoerer

AEA 2016 – bureauliste

Bureaubiz giver 1 point pr. shortliste, 5 point for en award + 5 point for en Grand Prix.

Reklamebureauer:

  • 17 Wibroe, Duckert & Partners
  • 7 &Co
  • 6 Brandhouse
  • 6 Envision
  • 6 Mensch
  • 6 Robert/Boisen & Like-minded
  • 6 UncleGrey
  • 6 Umwelt
  • 2 Hjaltelin Stahl
  • 1 Bates Y&R
  • 1 DDB Copenhagen
  • 1 Marvelous
  • 1 React by Konstellation & Republica
  • 1 Sunrise
  • 1 We Love People

Mediabureauer:

  • 21 OMD
  • 12 Orchestra
  • 7 PHD
  • 6 Mediacom
  • 1 BeOn
  • 1 Mindshare
  • 1 Resolution Media Danmark

Juryen bag AEA var:

  • Jan Vendelbo, juryformand, Adm. direktør for Spies og Head of Brand & Marketing for Thomas Cook Northern Europe
  • Kim Nøhr Skibsted, Group Vice President hos Grundfos Holding
  • Susie Møller Hjort, Global Business Unit Leader, DuPont Nutrition & Health
  • Jesper Bjerre, Privat direktør, DANICA
  • Mogens Bjerre, Associate Professor, Department of Marketing, CBS
  • Karen Frøsig, Adm. direktør for Sydbank