Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

Ungdomskonkurrencen i en af de sværeste internationale priser har i år et udtalt dansk islæt. Alene en enkelt årgang har 7 studerende med på vinderprojekter.

Sidste år var et gennembrud for DMJX (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole), hvor 2 teams  vandt pencils fra D&AD. I år går skolen nærmest amok med 5 pencils til projekter, som i alt 12 studerende står bag.

Pencils fra D&AD rangerer højt blandt priserne på de kreatives hylder. Men de er ikke særligt almindelig på danske bureauer.

Det er en af de sværeste internationale priser at vinde, og vi har hørt udsagn som, at de forekommer at være langt fra en dansk virkelighed.

De unge lader sig dog ikke skræmme. D&AD Festival er i fuld gang i denne uge, og det samme gælder juryernes arbejde. New Blood, der er ungdomskonkurrencen, hvor hold kan byde ind med et forslag til en konkret brief, har offentliggjort 158 arbejder, der får en Pencil af en eller anden slags.

Først senere vil det blive offentliggjort den præcise type – og her finder man 5 danske hold, der således er kommet gennem nåleøjet.

  • Jeppe Vidstrup og Cecilie Jelstrup Larsen, Kreativ Kommunikation

    The Telegraph – Out Loud En ny måde at få håndplukkede, oplæste nyheder på mobilen.
  • Line Kjæhr Hvid-Jacobsen og Freja-Ulla Krebs-Sandholm, Kreativ Kommunikation

    Power Of Independence En fejring af magasinet Dazed
  • Andreas Arnaa, Jesper Sichlau og Christina Anaya, Kreativ Kommunikation

    WWFunder En platform, der viser, hvad bidragsydernes donationer til Verdensnaturfonden rent faktisk går til.
  • Cecilie Jelstrup Larsen og Marie Frederiksen, Kreativ Kommunikation

    Release Rio – Menneskerettigheder med fængselsceller på Airbnb
  • Jesper Uttrup, Oliver Lommer, June Nanna Filtenborg og Mark Terkelsbøl, Kreativ Basis

    Shortcut Et digitalt skilt, der kan åbne ensrettede veje for ”modkørende” i spidsbelastningsperioder.

”Det er vildt for os i Emdrup, men også for Danmark. Lige nu producerer vi simpelthen verdensklasse-talent. Det understøtter vores mål om at være blandt de tre bedste reklameuddannelser i verden. 7 af de studerende er endda fra samme årgang, KK2. Cecilie vinder endda to blyanter. Freja er fra KK3, mens alle fire fra Shortcut-projektet er fra Kreativ Basis – det vil sige, at de har modtaget undervisning i fire måneder på aftenskole,” siger Jesper Hansen, der er faglig leder for Kreativ Kommunikation på DMJX.

Belønningen fra D&AD kommer oven på et målrettet tiltag fra DMJX:

”Vi har på Kreativ Kommunikations 2. år et koncentreret undervisningsforløb på 14 dage, hvor de studerende udelukkende udvikler ideer til konkurrencer. Vi coacher sammen med eksterne kapaciteter, og de studerende arbejder efterfølgende videre – uden for undervisningen – med ideerne og casefilm, som er en disciplin i sig selv. Og de studerende afleverer ikke kun til D&AD, men også DIA, YCCA og Future Lions,” siger Jesper Hansen.

Reaktioner fra et par af de studerende kan ses her.

Kommentarer

  1. Imponerende flot. Stort tillykke til vinderne og deres lærere.

    Er der nogen som har en mulig forklaring på hvorfor Creative Circles ungdomskonkurrence YCCA bliver (over en bred kam) så ‘jævnt’ løst, når nu skolens elever kan vinde stort i udlandet? Hvad siger skolens lærere f.eks. selv?

  2. Er ikke selv lærer, men kunne forestille mig det havde noget at gøre med at YCCA er 48 timer (og en uge til film). D&AD kan man starte på 2 måneder før.

  3. Er enig med med Martin her. Og så er der mere prestige i at vinde en D&AD for de studerende, især hvis de vil til udlandet. Så derfor de nok også er mere fokuseret på den.