De 20 mest delte reklamer i 2016

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Listen over årets mest delte reklamefilm på internettet har et dansk islæt – se det og de 19 andre virale verdenshit her.

Ti forskellige lande, heriblandt Danmark, er repræsenteret på amerikanske Unrulys årlige opgørelse over de 20 mest delte videoannoncer.

Danske Momondos prisvindende ’The DNA Journey’ indtager med knap 600.000 delinger en 17.-plads i det fine selskab. Momondo, som har skabt den godt fem minutter lange DNA-rejse i samarbejde med &Co., er blevet kritiseret for at caste de medvirkende, men filmen har ikke desto mindre gået sin sejrsgang på internettet og er altså nu kommet i den globale superliga.

Det gamle, engelske stormagasin John Lewis har tilsyneladende ramt plet med sin julekampagne ’Buster The Boxer’ – filmen er blevet delt næsten to millioner gange og har i skrivende stund mere end 21 millioner visninger på YouTube.

På andenpladsen ligger en reklame for britiske Channel 4’s dækning af dette års Paralympiske Lege i Brasilien, ’We Are The Superhumans’, mens Shell indtager tredjepladsen med ’Best Day Of My Life’.

Unruly har indsamlet data fra 1. januar til 29. november 2016 og baserer listen på delinger frem for det noget mere diffuse antal visninger. Kun officielle annoncer lanceret i 2016 har været i betragtning.

Her er listen fra 20.-pladsen og op – tallet i parentes er antal delinger:

20. Nintendo – First Look at Nintendo Switch (544.585)

19. Mentos Indonesia – Mentos Mentors (548.334)

18. Facebook – Aquila Test Flight (564.123)

17. Momondo – The DNA Journey (585.903)

16. Knorr – Spirit of Ramadan (590.386)

15. OK Go & Morton Salt – The One Moment (608.419)

14. Samsung – Introducing Samsung Galaxy S7 (616.128)

13. Volkswagen – Trailer Assist (640.995)

12. Nike Basketball – The Conductor (641.359)

11. McDonald’s Philippines – Tuloy Pa Rin (699.396)

10. 7 Eleven Thailand – Teachers (792.328)

9. Cadbury’s Dairy Milk – Aliens (852,895)

8. Ariel – #sharetheload (877.558)

7. Doritos – Ultrasound (893.465)

6. Nike – The Switch (969.650)

5. OK Go & S7 Airlines – Upside Down and Inside Out (1.240.842)

4. Vodafone – Ramadan 2016 (1.435.350)

3. Shell – Best Day Of My Life | #makethefuture (1.683.072)

2. Channel 4 – We Are The Superhumans (1.851.533)

1. John Lewis – #BusterTheBoxer (1.949.387)