27-årig fravælger kreativt topjob til fordel for eget tøjbrand

Peter Engholm
25@mail.dk

Senior Art Director hos AKQA Paris. En drøm for en kreativ, men Mads Haugsted og tre venner tager til USA for at forfølge en endnu større drøm.

Læsere af Bureaubiz kunne i 2013 og 2014 følge Mads Haugsted i et intenst års tid: Vinder af YCCA, bronze ved Eurobest (Young Creatives), en mappe udpeget som en af de bedste ved Cream i London, praktikplads på AKQA Paris efterfulgt af fast job som Art Director på bureauet.

2014 blev ikke mindre intenst af, at Mads Haugsted sammen med tre venner i Danmark stiftede virksomheden Organic Basics – et tøjbrand, der sælger økologiske basisvarer som T-shirts, strømper og underbukser.

0p9a5824-copy

Nu – eller først nu, om man vil – karambolerer de to ting. Mads Haugsted blev tilbudt forfremmelse til Senior Art Director på AKQA  – med udsigt til en rolle som Associate Creative Director inden for overskuelig tid. I stedet går rejsen i begyndelsen af januar til San Francisco. De fire stiftere vil gøre Organic Basics til en amerikansk virksomhed – med Mads Haugsted som kreativ direktør.

”Det har været lidt af et eventyr indtil videre. Jeg har ikke en passion for undertøj som sådan, men for at skabe et brand, services og en kultur. Og samtidig har jeg arbejdet det fedeste sted – hos Nicolai Smith og Peter Ammentorp, AKQA Paris. De har støttet mig – også ud fra tanken om, at de erfaringer, jeg gør mig som iværksætter, styrker mig som kreativ. Og omvendt,” siger Mads Haugsted og tilføjer:

”Jeg præsenterede i sin tid Organic Basics-konceptet for bureauet – det var faktisk på opfordring fra mine kreative direktører. En kompetent flok – meget inspirerende og jeg fik flere forbedringsforslag.”

Hos Organic Basics står Mads Haugsted for det visuelle koncept og udtryk. Han har det overordnede ansvar for, hvordan virksomheden brander sig, for det kommunikative univers, photoshoots m.m.

0p9a5777-copy

”Jeg har jongleret med to fuldtidsjob. Det har været spændende og lærerigt, men tiden er moden til, at jeg koncentrerer mig om ét. Nu samler vi kræfterne i Organic Basics, også fysisk. Vi 4 har været spredt over 3 locations; Aarhus, København og Paris. Skype er godt, men vi er mere produktive, når vi er sammen,” siger Mads Haugsted.

Kan I ikke være sammen i Aarhus – eller Paris, hvis det endelig sku’ være?

”Jo, men vi kunne – i forbindelse med en Kickstarter-indsats – se en overvældende stor interesse fra USA. Samtidig er San Francisco særligt interessant i forhold til grøn profil. Det vil vi gerne tappe ind i og blive en del af de spændende netværk,” siger Mads Haugsted.

Organic Basics rykker ikke kun teltpæle, men passerer også milepæle.

”Det begyndte med en indsigt om, at indholdet i en mands undertøjsskuffe består af julegaver og hullede eksemplarer. Og når han finder noget, han trives med, så fortsætter han med at købe netop det. Derfor har vi ikke kun en webshop, men også en abonnementsservice. Og nu har vi så i denne uge lanceret en decideret kvindelinje, og vi har netop fået den første fuldtidsansatte, der tager sig af kontakten til den bæredygtige producent i Tyrkiet. I forvejen har vi to deltidsmedarbejdere på hhv. PR og sociale medier,” siger Mads Haugsted.

Læs mere om Mads Haugsted her – og om Organic Basics her.