Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk
Kilde: Scanpix. Billedet er manipuleret af Bureaubiz. Bureaulogoerne, der fremgår på billedet, er de bureauer, som ifølge Bureaurapporten, er store nok til at tilbyde sig som et full-service bureau jf. DSBs omsætningskrav.

To af DSBs udmeldinger trak kommentarer fra tilhørerne: At DSB ønsker et full-service bureau og at bureauernes oplæg ikke skulle indeholde et kreativt oplæg.

I dag har DSB en del forskellige bureauer, bl.a. Very, Yellow, Mensch, Ogilvy og Hilll & Knowlton.

Dem vil DSB gerne skifte ud med ’en stærk bureaupartner’ i næste udbudsrunde.

Det fortalte DSBs’ relativt nye marketingchef Maria Gry Henriksen på et velbesøgt informationsmøde om DSBs næste reklameudbud fra 2018, der løber op i 15-20 mio. kr. om året.

60 bureauer havde via tog eller bil fundet ud til Høje Taastrup i formiddags.

Det var langt flere end forventet, så strategisk indkøber Claus Nielsen måtte i sidste uge skrive rundt til de deltagende bureauer og bede dem om at møde op med færre mand, end de havde tilmeldt til mødet.

Det var derfor knap 100 bureaufolk, der modtog meldingen fra Maria Gry Henriksen:

”Vi arbejder i dag med flere bureauer og miniudbud, men vi har den udfordring, at vi er en kompleks virksomhed med mange produkter og aktiviteter og det betyder, at vi skal sikre vidensdeling til de forskellige bureauer.

Den byrde vil vi gerne have taget fra os og derfor vil vi gerne have eet bureau, der kan favne alle vores aktiviteter”.

Kravet til DSBs næste bureau, er at man har en omsætning på 30-40 mio. kr.; en overskudsgrad på 3-6 procent og over 25 medarbejdere.

Det begrænser jo antallet af bureauer, men Claus Nielsen tilføjede, at man meget gerne også ser et konsortium af bureauer.

DDBs adm.dir. ,Thomas Erichsen, var en af de fremmødte bureaufolk. På Bureaubiz’ spørgsmål om man reelt kan tale om et fullservice bureau, hvis det ender med et konsortium af bureauer, svarede han:

”Hvis DSB holder fast i de finansielle krav, er der ikke mange bureauer, der ifølge Bureaubiz’ bureauanalyse, kan byde på udbuddet. Alternativet bliver så en konsortiumløsning med flere bureauer, men spørgsmålet er om det kan give den samling af viden som DSB ønsker.”

Nyt med udbud uden kreativt oplæg
Maria Gry Henriksen fortalte endvidere, at man ville prøve noget nyt, nemlig at bureauerne i udbudsfasen skulle komme med strategi og ide, men at det kreative oplæg først skulle vente til man havde valgt bureau.

Det gav anledning til mumleri i salen og tilhørerne kunne ikke helt se forskellen på ide og kreativt oplæg.

Til det svarede Maria Gry Henriksen, at man gerne ville se en konceptuel ide og fortællingen bag og at man godt måtte lave nogle løse tegninger, hvis man ville.

Det fik en af tilhørerne til at anbefale, at hvis man ikke ville have et kreativt oplæg, skulle man nok være konsistent og sige, at man ikke måtte indsende et.

3 cases
Bureauerne kan måske sparre noget tid ved ikke at skulle indsende et kreativt oplæg, men så skal de til gengæld indsende 3 cases.

DSB har tre fokusområder og dem vil de gerne hver især se en case på.

Det ene område er DSBs omdømme, hvor de ligger som nr. 139 ud af 140 ifølge Berlingskes Imageanalyse og ifølge de to DSB-chefer gerne vil tage et gevaldigt nøk opad.

Det andet område er salg, hvor DSB er udfordret af bilkørsel, bl.a. GoMore og buskørsel, bl.a. Flixbus, som er en ny spiller på markedet samt i fremtiden fra førerløse biler.

Det tredje område er trafikinfo, som er et særligt fokusområde, fordi kunderne forventer en gennemskuelig rejse, og det udfordres af en modernisering af jernbanenettet, der kan skabe omdirigering og forsinkelser.

Kommentarer