704 annoncører kårer ny imagekonge blandt reklamebureauer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Tre bureauer har skilt sig ud i kampen om imagetronen. Kunde & Co og &Co er to af dem – men ingen af dem fik førstepladsen i år.

“First we take Manhatten, then we take Berlin”, lyder en gammel sang af Leonard Cohen.

Da Steffen Hjaltelin for mere end 10 år siden stiftede sit bureau, Hjaltelin Stahl, lød det bl.a., at han ville kombinere Kunde & Co’s strategiske styrke med Wibroe, Duckert & Partners kreative ditto.

Sidste år overhalede Hjaltelin Stahl så Partners, både hvad angår størrelse og image. Og nu kan bureauet så notere endnu et ryk. Hjaltelin Stahl har overhalet Kunde & Co i årets imageanalyse.

Dermed er bureauet en ny nr. 1 i MyImage, der produceres af MyResearch i samarbejde med Bureaubiz.

Topplaceringen overrasker Mogens Østergaard, der er adm. dir. for MyResearch.

“Allerede sidste år kunne man se, at der er et trekløver, som har skilt sig ud i forhold til alle andre: Kunde & Co, &Co og Hjaltelin Stahl. Men afstanden mellem Kunde & Co og Hjaltelin Stahl var dog tilpas stor til, at jeg ikke troede på, at de kunne overhale dem på et år,” siger Mogens Østergaard og fortsætter:

“Både Kunde & Co og &Co har oplevet en svagt faldende score, mens Hjaltelin Stahl har rykket ret markant. Trekløveret skiller sig fortsat ud, men afstanden mellem dem er nu så lille, at alt er åbent til næste år.”

Hjaltelin Stahl har specielt rykket på BrandStyrke, der bygger på kendskab og spørgsmålet om annoncørerne vil invitere bureauet med i en pitch. Men der har også været fremgang på BrandPosition, der bygger på bedømmelsen på 9 kvalitative udsagn.

Her har bureauet bl.a. cementeret sin førsteplads på udsagnet om, at de er gode til at integrere kommunikationskanaler – noget som sikkert passer bureauet ret godt, da netop omnichannel spiller en stor rolle i bureauets markedsføring.

Hjaltelin Stahl er vokset markant i de sidste par år – det gælder også 2015 – læs mere her: Hjaltelin Stahl vokser: 25 flere medarbejdere alene i år

Robert/Boisen hoppede højt

Årets analyse rummer et par bemærkelsesværdige resultater.

Robert/Boisen & Likeminded bliver årets højdespringer, idet bureauet hopper fra en 14. til en 4. plads. Bureauet har aldrig før ligget så højt, og det er resultatet af et betydeligt ryk på både BrandStyrke og BrandPosition.

Robert/Boisen har dog også været meget synlig med først og fremmest Spies-arbejdet, Do It for Denmark og Do It for Mom, samt Anthon Bergs Generous Store. Det er cases, hvor bureauet har lagt sig i front på en mere moderne kreativitet – og måske noget, som annoncørerne nu kvitterer for.

Hertil kommer Agency Spring, som hopper ind på en samlet 5. plads. Bureauet er fusionen mellem Kernel Simpatico og Recommended, og kendskabet er selvsagt ikke højt. Men dem der kender bureauet – de gør det for noget godt, og derfor ligger Agency Spring nr. 2 på BrandPosition.

Her overgås de af en anden overraskelse. Another er med i analysen for første gang, og det relativt nye bureau kan ikke prale med et højt kendskab – men lige som Agency Spring, så er de kendt for noget godt hos dem, der kender dem.

BrandPosition afgøres af hvor mange af dem, som kender mindst lidt til bureauet, der erklærer sig enig i de kvalitative udsagn. Her kan det således være en fordel at være et mindre bureau, mens Brandstyrke typisk domineres af de største og mest kendte bureauer.

Det vil således være en betydelig udfordring både at øge kendskabet og placeringen på BrandStyrke samtidig med at man holder fast i en topplacering på BrandPosition. Men selvom bureauer som Another og Agency Spring risikerer at falde noget tilbage i takt med et større kendskab, så vil det altid være et godt udgangspunkt at være kendt for noget godt.

MyImage 2016, Samlet

  1. Hjaltelin Stahl (3)
  2. Kunde & Co (1)
  3. &Co (2)
  4. Robert/Boisen & Likeminded (14)
  5. Agency Spring (Ny)
  6. Brandhouse (9)
  7. Wibroe, Duckert & Partners (7)
  8. Advice (15)
  9. enVision (4)
  10. Another (Ny)

MyImage, Brandstyrke

  1. Kunde & Co (1)
  2. Hjaltelin Stahl (3)
  3. &Co (2)
  4. Brandhouse (6)
  5. Wibroe, Duckert & Partners (5)
  6. DDB Copenhagen (4)
  7. Robert/Boisen & Likeminded (19)
  8. enVision (8)
  9. Mensch (7)
  10. BatesY&R (10)

MyImage Brandposition

  1. Another (Ny)
  2. Agency Spring (Ny)
  3. Robert/Boisen & Likeminded (8)
  4. Hjaltelin Stahl (1)
  5. Fireball (2)
  6. Kunde & Co (5)
  7. &Co (3)
  8. Advice (12)
  9. enVision (4)
  10. Uncle Grey (20)

Kreativ stærke

  1. Robert/Boisen & Likeminded (1)
  2. Another (Ny)
  3. &Co (2)
  4. Uncle Grey (6)
  5. Hjaltelin Stahl (4)

Strategisk stærke

  1. Kunde & Co (1)
  2. Another (Ny)
  3. Robert/Boisen & Likeminded (9)
  4. Advance (18)
  5. Mensch (3)

Gode til at integrere kommunikationskanaler

  1. Hjaltelin Stahl (1)
  2. Another (Ny)
  3. Agency Spring (Ny)
  4. Advice (2)
  5. Wunderman (36)

Gode til at samarbejde med andre bureautyper

  1. Black Rabbit (Ny)
  2. Agency Spring (Ny)
  3. Another (Ny)
  4. &Co (2)
  5. Wunderman (21)

Adskiller sig markant fra andre reklamebureauer

  1. Another (Ny)
  2. Mensch (1)
  3. We Love People (5)
  4. Wibroe, Duckert & Partners (4)
  5. Robert/Boisen & Likeminded (14)

Gode til digitale løsninger

  1. Another (Ny)
  2. Wunderman (1)
  3. Zupa (Ny)
  4. Pravda (Ny)
  5. Responsive (4)

Gode til at skabe resultater

  1. Agency Spring (Ny)
  2. Kunde & Co (5)
  3. Hjaltelin Stahl (8)
  4. &Co (12)
  5. RelationshusetGekko (1)

Gode til forbrugerindsigt

  1. Fireball (7)
  2. enVision (1)
  3. Brandhouse (5)
  4. Robert/Boisen & Likeminded (20)
  5. Nørgård Mikkelsen (4)

Har god forståelse for kundernes forretning

  1. Agency Spring (Ny)
  2. Marketsquare (6)
  3. Kunde & Co (4)
  4. Fireball (3)
  5. enVision (2)

MyImage er udført af MyResearch. 704 marketingansvarlige har svaret (708 sidste år). Det er en svarprocent på 21. Den største gruppe blandt respondenterne udgøres af marketingdir./chef mens de næststørste udgøres af Brand/Category manager samt adm. dir/CEO. Den samlede image-score bygger på to overordnede parametre: BrandStrength, der bygger på kendskab til bureauet, lysten til at invitere bureauet til pitch og momentum, som er lysten til at invitere til pitch korrigeret for bureauets kundeandel. BrandPosition, der bygger på i hvilket omfang annoncører mener ni image udsagn passer på bureauet. Du kan læse mere om analysen og bestille rapporterne på www.myresearch.dk