Republica har skabt valgkampens måske mest kreative film

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Et budskab om at beskytte børn mod seksuelle overgreb på nettet formidles med skygger. Det er ikke et spørgsmål om at stemme ja eller nej, men om at tage stilling. Se filmen her.

Det er altid svært at sætte karakter på kreativitet. Men det ligger nogenlunde fast, at Republica/Konstellation har skabt en film for Red Barnet, der formår at skille sig ud. Emnet er endda modbydeligt, men filmen er på en gang afdæmpet og engagerende.

Filmen “Tag stilling før du stemmer” tager afsæt i Red Barnets arbejde for at beskytte børn mod seksuelle overgreb på nettet. Afgørende for dette arbejde er, at Danmark forbliver i et stærkt, europæisk politisamarbejde. Det er bl.a. det, befolkningen skal stemme om den 3. december ved valget om de danske EU-retsforbehold. 

I går lagde Red Barnet filmen på sin Facebook-side, og den er blevet vist 44.000 gange. Og nok så iøjnefaldende er den blevet delt over 500 gange, heriblandt af en lang række politikere og af partiernes egne Facebooksider, bl.a. Radikale, Socialdemokraterne og Venstre. 

“Det er altid svært at kommunikere et emne som dette – at vise noget direkte, uden at gøre det. Et klassisk greb kunne være en animeret film, men vi har valgt et skyggespil. Det gør det mere menneskeligt og mere emotionelt. Og samtidig understreger teknikken de skyggesider, der er på spil her,” siger Thomas Pries, der er kreativ direktør i Republica/Konstellation.

Samarbejdet mellem Red Barnet og bureauet er relativt nyt, og “Tag stilling før du stemmer” er den første egentlige film fra parterne.

“Det er helt bevidst, at vi ikke taler om at stemme det ene eller det andet til valget. Filmens budskab er netop at tage stilling,” siger Thomas Pries.

Facebooksiden og delingerne kan ses her.