Årsrapporter bør også være relevante for kreative bureauer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Årsrapporter er meget relevante for kreative bureauer, mener kreativ direktør hos We Love People. Læs her hvorfor. Se også vinderne af Årsrapportprisen 2017.

Årsrapportprisen 2017, som Dansk Industri og Danske Revisorer står bag, blev uddelt i sidste uge foran 150 finans- og regnskabsfolk.

Hovedprisen gik til Carlsberg, hvis årsrapport Operate og SkabelonDesign har hjulpet med.

I begrundelsen fremhævede dommerkomiteen det indledende highlight-kapitel, integrationen af strategikommunikation på tværs af hele rapporten og et flot og inspirerende layout med god brug af informative illustrationer.

Udover finans- og regnskabsfolk var der også sneget sig enkelte bureaufolk med til overrækkelsen.

We Love People har i fem år udarbejdet Arlas årsrapport , der i år var nomineret i flere kategorier. Kreativ dir. og partner i We Love People, Christina Blak deltog i overrækkelsen, bl.a. fordi hun mener, at årsrapporter er et vigtigt element til at forstå virksomhederne og er en kilde til kreativitet.

Christina Blak uddyber:

“Danske CMO’er fremhæver forretningsforståelse som den største udfordring i samarbejdet med bureauerne. En årsrapport bringer dig tæt på den forståelse – årsrapporten forklarer, hvorfor virksomheden er sat i verden, hvad forretningsmodellen er, og hvordan den vil bygge tillid og troværdighed de kommende år.”

Janus Bengtsson, kommunikationsrådgiver i Operate, er enig med Christina Blak:

”At lave årsrapporter kræver en dyb forståelse af forretningen og den værdi, rapporten har for kunden og det skal man omsætte til et kreativt format. Derfor ser jeg overhovedet ikke noget modsætningsforhold mellem at lave årsrapporter og være kreativt tænkende.”

Janus Bengtsson fortsætter:

”Det gælder om at finde en nøgle til fortællingen, og prioritere den reelle nyhed i rapporten og man kan med fordel bygge et kreativt koncept op omkring historien.”

Årsrapportprisen spejler tidsånden
En anden god grund til at deltage i Årsrapportprisen er, at den reflekterer tidsånden i de store virksomheder, mener Christina Blak og fortæller, at We Love People også deltager i prisoverrækkelser for CSR-rapporter, for de to rapporter giver typisk en samlet billede af virksomheder.

”Hvor årsrapporten klassisk er en indefra og ud fortælling om, hvordan virksomheder tjener penge, fortæller CSR-rapporten typisk, hvordan virksomheden bidrager socialt ansvarligt på et større plan. Vi søger at bygge bro mellem de to rapporter, bl.a. sammen med Arla, for kan man sammentænke forretning og ansvarlighed, har man en virkelig solid kommunikation,” siger Christina Blak.

Brobyggeren mellem årsrapport og CSR er helt aktuelt FN’s verdensmål, der bl.a. handler om ansvarlig produktion, anstændige jobs og teknologiske fremskridt for at bl.a. at opnå miljømæssige mål.

“FN ser selv verdensmålene som en mulighed for at skabe forretning. Vi ser dem også som en innovationsguide for virksomheder, der vil skabe positiv forandring med deres forretning. Via Verdensmålene kan de vise deres holdning til shared care –hvad er godt for både bundlinje og for samfund – og rapportere fremskridtene. Purpose og profit går hånd-i-hånd, og det skal årsrapporter og den løbende rapportering vise,” siger Christina Blak.

Vinderne af Årsrapportprisen 2017:

Årsrapportprisen 2017: Carlsberg med hjælp fra Operate og SkabelonDesign

Specialpris 1: Dong med hjælp fra e-Types

Specialpris 2: DSV med hjælp fra  Meyer & Bukdahl

Specialpris 3: ALK-Abelló med hjælp fra Noted