”Hvad nu hvis banneret er lig med mindre besvær?”

Peter Engholm
25@mail.dk

Display-annoncering kan være målrettet, men det begynder først at rykke, hvis det er relevant – i den rette sammenhæng. Det er UncleGreys tilgang til en ellers ugleset kanal.

For nylig lancerede UncleGrey en tjeneste for sin kunde, CheapFlights. En tjeneste, der gør det muligt for brugeren at danne sig et hurtigt overblik: Hvornår spiller den fodboldklub, jeg netop læser om på sitet, sin næste hjemmekamp, og hvordan ligger det omtrent med billetpriser – både fly og fodbold?

Tjenesten, der aktiveres ved at trække artiklen over på banneret, omfatter også musik og udstillinger – altså næste koncert med bandet, inkl. den billigste transport til og fra lufthavnen.

UncleGreys nye tjeneste skal også vurderes i den kanal, den præsenteres: I display-annoncering. Altså de normalt ikke videre interessante bannere.

”Display-annoncering i denne sammenhæng giver os en mulighed for at skille os ud. Bannere bruges typisk til passive, ikke-engagerende budskaber. Men hvad nu hvis banneret reelt er lig med mindre besvær – og mere kontekstuel? Så frem for at skabe mere støj med endnu et budskab var Cheapflights modig nok til at bruge banneret som utility – og skabe relevans,” siger Thomas Ilum, der er kreativ direktør i UncleGrey.

Afsættet for UncleGrey var da også irritation – dog ikke over bannere som sådan.

”Det er ikke ligefrem brugerbesværlige oplevelser, vi savner, og en af vores kreative, Simon Naver, blev irriteret over, hvorfor det skal være så besværligt at få styr på, hvornår der i givet fald er en koncert, flybilletter, datoer, og hvilken lufthavn ligger i øvrigt nærmest koncertbyen,” siger Thomas Ilum og tilføjer:

”Vores mantra er: Hvad er det kulturelle problem? Og i forhold til display-annoncering: Hvordan gør vi det relevant? Samtidig lå tilgangen i fin forlængelse af Cheapflights eget payoff og primære funktion; Smart search. Made simple.”

Tjenesten fra Cheapflights og UncleGrey havde premiere på store engelske nyhedssites – nærmere bestemt deres sports-, musik- og kunstartikler. Det danske bureau bruger, udover kundens platform, bl.a. billedgenkendelse og flere forskellige billetplatforme. Den bedst mulige pris – en cirka-anskuelse – beregnes ud fra afrejse nogle dage før eventen og hjemrejse dagen efter.

”Indsigten er, at vi i stigende grad rejser efter oplevelser. Alene i London er der nu årligt 80-90 musik-turister. Vi bliver inspireret af at læse om sport, musik og kunst, og vil gerne vide noget om den næste event,” siger Thomas Ilum og tilføjer:

”Når vi nu har display, så bør vi gøre det relevant for brugeren – og på en intuitiv måde. Cheapflights har meddelt os, at dette er noget, de vil bygge videre på – og udvide tjenesten til også at omfatte teater og musicals.”

https://www.youtube.com/watch?v=NLOADYq807s