Bureauer savner kreative ansøgninger

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Kreative ansøgninger til kreative stillinger. Det burde være indlysende, men det er det ifølge en række reklamebureauer bare ikke. Ung tekstforfatter udfordrer tesen.

Billeder siger, lyder ordsproget, mere end tusind ord. Og når man nu søger arbejde i den kreative branche, må man nødvendigvis være kreativ.

Sådan tænkte Niels Agerskov, så i stedet for den klassiske jobansøgning lavede han derfor en knap to minutter lang sort/hvid stumfilm med titlen ”Den unge tekstforfatter”, som både i form og indhold skal vise, hvad han har at byde på.

Og den slags kreativitet savner de på bureauerne, når det kommer til jobansøgninger, viser det sig.

”Vi ser det alt for lidt! Det afhænger selvfølgelig også af stillingen, og vi får gerne links til folks kreative arbejde, men faktisk forbavsende få kreative ansøgninger,” siger Annette Piilgaard, der er managing director hos Saatchi & Saatchi

Meldingen fra Kunde & Co er den samme:

”Vi ser det engang imellem, men det er ikke det, der er mest af. De fleste viser jo, hvad de har lavet, men mange er nok bange for at blotte sig ved på den måde at sælge sig selv,” siger stifter og adm. direktør Jesper Kunde.

Mere end gak og løjer
Også hos McCann kommer de kreative ansøgninger sporadisk, og kvaliteten er varierende, lyder det fra adm. direktør Tobias Smidth-Fibiger:

”Vi får meget gak og løjer, og det er sjovt, men ikke nødvendigvis behjælpeligt i forhold til at få et job. Senest fik vi en kasse med kopper med McCann-logo – vi venter stadig på forklaringen! Der er jo mange om buddet, og jeg kan godt forstå, at man laver gimmick, men det skal være mere end bare fis og ballade.”

Han drager en naturlig parallel mellem den gode ansøgning og den gode reklame:

”Reklame har til formål at trænge igennem støjen, og på samme måde med en ansøgning: Hvis historien er god og sammenhængende, og du kan fortælle den kreativt, er det godt. Det skal ikke bare være støj for støjens skyld – der skal være noget indhold.”

Don’t tell it, show it
Ingen af de adspurgte bureauer har set Niels Agerskovs film, men de hilser initiativet velkommen:

”Det ville helt sikkert have en effekt på mig, hvis det var mig, der skulle ansætte. Så ved jeg på forhånd, at folk kan levere, frem for at de bare fortæller, at de kan,” siger Annette Piilgaard fra Saatchi & Saatchi.

Ligesom konkurrenterne påpeger hun, at branchen ikke er større, end at mange stillinger besættes gennem netværk uden nogensinde at blive slået op. Her er den uopfordrede ansøgning en god mulighed for at gøre sig bemærket med noget særligt kreativt.

Måtte gøre noget andet
Desto mere relevant er det, når man er ny i faget og den kreative mappe endnu til den tynde side. Det erfarede Niels Agerskov efter afslag begrundet i ønsket om en senior tekstforfatter, senest på reklamebureauet Marketsquare, hvor han netop har afsluttet en projektansættelse.

”Med en meget begrænset portfolio i ryggen vidste jeg, at jeg var nødt til at gøre noget andet for at sælge mig selv, så jeg besluttede mig for at fortælle min historie ved hjælp af en kort stumfilm. Genren, mente jeg, ville give virkeligheden et ironisk twist, samtidig med at budskabet forblev klart,” siger den unge tekstforfatter.

Han tog kontakt til en filmkyndig og fik sin nu tidligere chef hos Marketsquare, Jacob Thyssen, med på ideen om at spille ”en noget hård udgave af sig selv”.

”Vi brugte halvanden time på optagelserne, og dagen efter ordnede Nicolai (Palmblad, filmmanden, red.) resten. Filmen kom på Facebook, og så gik det ellers hurtigt med en hel masse delinger og thumbs up fra både venner og folk uden for mit netværk,” fortæller Niels Agerskov.

Aftaler i kalenderen
Han havde sidste arbejdsdag hos Marketsquare den 6. februar, og selvom han endnu ikke har sat sin underskrift på en kontrakt, har den kreative og alternative jobansøgning vist sig positiv på flere måder:

”Jeg har besøgt flere bureauer og har stadig en håndfuld aftaler i kalenderen, så jeg håber at finde nogen, som står og har brug for lige netop mig og mine kvaliteter. Derudover har arbejdet med filmen bekræftet mig i, at jeg er landet her i branchen, fordi jeg virkelig brænder for at fortælle sandheder på en måde, der får folk til at lytte.”

Niels Agerskov er uddannet folkeskolelærer og cand.mag. i tysk og engelsk fra RUC. Han har tidligere arbejdet som blandt andet forlagsredaktør, men blev under et praktikophold ansporet til at søge videre ind i reklamebranchen.

Se ”Den unge tekstforfatter” her: