Coca Cola og danske youtubere lancerer CokeTV

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Læskedrikken Coca-Cola lancerer i samarbejder med danske Youtube-stjerner en ny kanal. Kanalen hedder CokeTV og gik i luften i påsken med tre af Danmarks største youtubere som værter. PR-bureauet Ogilvy Danmark står bag lanceringen.

Sodavandsgiganten Coca-Cola, som ifølge Forbes ligger nummer fire på listen over verdens mest værdifulde brands, er kendt for sin klassiske markedsføring, der spiller på nostalgi, venskab og samhørighed. Men nu prøver brandet kræfter med en ny kommunikationsform i forsøget på at nå ud til det unge segment.

Coca-Cola introducerer nu CokeTV; en ny platform, hvor der er god mulighed for være mere i dialog med målgruppen. Kanalen laver nemlig tovejskommunikation: Danske Youtube-fænomener såsom Gex, Astrid Olsen og Max Marius skal inspirere unge mennesker til at føre deres drømme og ideer ud i livet samtidig med at følgerne kan indgive ønsker til, hvad værterne skal bringe til live på CokeTV.

Første episode været vist mere end 150.000 gange og kanalen har mere end 5.000 abonnenter. Der vises en ny episode hver torsdag.

Peter Hædersdal, Senior Brand Manager i Coca-Cola Danmark, siger, at det for Coca-Cola er en hel ny måde at markedsføre sig på:

”I arbejdet med youtuberne har vi skullet slippe tøjlerne meget mere, end vi plejer. Hvor det normalt er os, der har planlagt alt ned til mindste detalje, er det i CokeTV helt anderledes op til værterne at skabe indholdet. Og det har været angstprovokerende, men også lærerigt, for os.”

Bureauet bag tiltaget, Ogilvy Denmark, erkender, at det var vigtigt at finde den rette balance. Annette Pryce, kontaktdirektør i Ogilvy Danmark, siger:

“For at kanalen skal fungere, skal den være troværdig. Og det bliver den kun, hvis youtuberne folder sig ud på deres egen måde – for det er jo det, folk elsker dem for. Samtidig skal indholdet tappe ind i Coca-Cola-brandets kernefortælling og være med til at forstærke det aftryk, Coca-Cola sætter hos de unge. Så; det har krævet en meget fin dosering af henholdsvis kontrol og frihed.”

CokeTV findes allerede i andre europæiske lande, men for Coca-Cola Danmark og Ogilvy har det været vigtigt at tilpasse formatet og gøre relevant for det danske publikum. Projektansvarlig i Ogilvy, Sally Dall Azan, siger:

”I vores øjne er det ikke nok, at kanalen blot underholder. Den har et større budskab i sig, som handler om at opfordre unge mennesker til at udleve deres drømme og ønsker til livet. Fordi Coca-Cola står bag, kan vi sætte strøm til og gøre det spektakulært og underholdende, men det vigtigste er, at vi får givet de unge blod på tanden til at turde sætte barren højt og gå efter deres drømme.”