CP+B regnskab: Kreativitet kan betale sig

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Selvom det er fra et lille udgangspunkt ser Mathias Birkvad den høje vækst i bureauets regnskab som en tendens på, at kreativitet kan betale sig.

Kreativitet kan betale sig. Både Robert/Boisen og Uncle Grey har afleveret regnskaber med en flot fremgang og nu kommer CP+B med et regnskab, der viser en fremgang på 196 procent.

Sidstnævnte dog på et meget lavere niveau, men adm.dir. Mathias Birkvad drager alligevel en parallel, fordi det viser en tendens:

”Med det netop afsluttende Cannes in mente, synes jeg vi som branche kan være rigtig godt tilfredse. For nogle år siden – samtidig med, at vi startede CP+B i Danmark – var dansk kreativitet i krise,” siger Mathias Birkvad med henvisning til, at Creative Circle holdt seminaret Den Nye Danske Kreativitet, som blev holdt som reaktion på en opsang fra svenskeren Mathias Palm-Jensen.

Mathias Palm-Jensen undrede sig over, at dansk kreativitet var i verdensklasse når det gjaldt design, gastronomi, arkitektur og film, men ikke reklame.

 

Hvornår vågner de kreative på bureauerne?

 

Mathias Birkvad fortsætter:

” ”Med det historisk høje antal danske løver i Cannes i år, kan vi jo som samlet branche glæde os over, at vi har rykket os en hel del. Det er f.eks. helt fantastisk at se, at også lidt mere ukendte bureauer på award-scenen, som f.eks. Liquidminds, kan hente guld-løver hjem. Det er meget inspirerende for sådan nogle som os på CP+B. Forklaringen på, at det går så godt for Danmark kunne være, at det igen er den gode historie der er centrum i kommunikationen. Og i Danmark har vi altid være gode til at fortælle historier.”

Selvom Mathias Birkvad forventer en tilsvarende vækst på både top- og bundlinje i 2017, så pointerer han, at vækst ikke er et mål i sig selv.

”Vi fokuserer på at lave et godt arbejde og selvom det i en årrække har været svært at tjene penge, når man fokuserede på det kreative, kan det godt lade sig gøre nu. Det kan vi jo se på bl.a. Robert/Boisen.”

CP+B i Danmark er nu oppe på 8 medarbejdere og er dermed et lille bureau. Det til trods har man to kreative direktører. Udover Kristoffer Gandsager er det James Godfrey, der blev ansat sidst i 2016.

Hvorfor er det nødvendigt med to kreative direktører?

”Der er både national og international efterspørgsel efter vores kreative kompetencer og hvis vi skal begå os i konkurrencen med andre bureauer fra øverste hylde, så har vi brug for de bedst mulige kompetencer,” siger Mathias Birkvad.

CP+B indsendte i øvrigt ikke selv noget til Cannes i år, men blev alligevel noteret for en shortliste med kampagnen Lukas Graham & Friens for YouSee, der blev indsendt af Universal Group.

CP+B Danmark arbejder for kunder som Ikeas globale hub, Care Retail; Carlsberg (primæart Carlsberg brand), Coca-Cola Nordic, Sony Mobile, YouSee og har senest fået tilgang af 3 større kunder, som man dog ikke er klar til at melde ud endnu.

Regnskab for Crispin Porter + Bogusky Denmark

  • Bruttoavance 3,870 mio. kr. +42%
  • Bruttoavance pr. medarbejder 800.000 kr. -3%
  • Lønandel 75 (67)
  • Resultat før skat 276,700 kr. 196%