Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Danske Banks kampagne, New Standards, får bank på sociale medier og af eksperter. Danske Bank havde forventet kritikken.

Danske Banks kampagne: New Standard – især den del, der henviser til Occupy Wall Street – får hård kritik på de sociale medier.

Det skriver Politiken, der blandt andet har fundet en kritisk Facebook-kommentar til Danske Bank kampagnen, der har fået over 10.000 likes:

”Det er sjældent, en reklame kan få mit pis i kog. Men den nye kampagne fra Danske Bank er simpelthen som at blive sparket i kuglerne. Hallo, banktyper, vil I have os til at tro, at I nu vil være en slags samfundsgavnlig institution frem for en indtjeningsfokuseret forretning? Og tror I, vi allerede har glemt, at I som en del af bankvæsenet er en af überskurkene i den situation, verden befinder sig i nu?”

Også den danske Occupy-bevægelse tager til genmæle overfor bankens kampagne. De har fabrikeret en svarvideo på YouTube, som blandt siger: ’Fattigdom og ulighed vokser og din bank bliver rigere. Når det kommer til jeres nye standarder, er der så etiske hensyn til syge, arbejdsløse og andre kriseramte?”.

Flere kommunikationseksperter er i Politiken lige så ubønhørlige i deres kritik:

”Kampagnen strider mod alt, hvad banken har lavet de seneste ti år med kundernes penge. Banken prøver at genopfinde formålet med, hvorfor den eksisterer. Men formålet kan slet ikke genkendes af kunderne, og derfor er reaktionen så negativ. Det svarer jo til, at en våbenproducent begynder at kommunikere, hvor god den er ved børn”, siger Jacob Bøtter, stifter af konsulenthuset Wemind og forfatter til bogen ’Unboss’ sammen med Lars Kolind.

Den digitale medierådgiver og tidligere pressechef og kommunikationsrådgiver for Enhedslistens folketingsgruppe Mikkel Skov Petersen, ytrer:

”Man kan sammenfatte reaktionen blandt folk til: Hvor dumme tror I lige, vi er? Det er tom markedsføring og folk køber den ikke. Hele øvelsen om at få rettet op på bankens omdømme er ikke lykkes. Tværtimod har Danske Bank nu givet sig selv endnu en ridse i lakken”.

Chef for corporate branding i Danske Banks Group Communications, Camilla Dahl Hansen siger til Politiken, at banken havde forventet kritikken og ikke er overrasket over de mange holdninger. Og mener at det tager tid før folk forstår kampagnen (Politiken Søndag, p. 14)

Kommentarer