Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Både Saatchi & Saatchi og Tobias Smidth-Fibiger fra McCann kan lægge champagnen på køl - bare for en sikkerheds skyld. Foto: Getty Images

En dansk bureaudirektør er ifølge det internationale branchenetværk Creativepool blandt branchens 100 mest indflydelsesrige. I verden. Mindre bureau bliver ligeledes fremhævet for sit kreative arbejde.

Han blev noget overrasket, da forespørgslen kom fra engelske Creativepool: Må vi sætte dig på listen over de 100 mest indflydelsesrige reklamefolk i 2016?

Svaret blev ja og overraskelsen ikke mindre, da spørgeren viste sig at være et internationalt onlinebranchenetværk og de øvrige på listen blandt det ypperste i reklamebranchen på verdensplan.

”Jeg gik lidt og ventede på, at der kom en regning, men det gjorde der altså ikke,” ler McCanns adm. direktør Tobias Smidth-Fibiger, som er eneste dansker med i opløbet om at blive kåret som ’Influencer of the Year’.

Tobias Smidth-Fibiger kendte ikke på forhånd Creativepool og måtte ringe til sin engelske chef for at blive oplyst.

”Det er åbenbart stort, men har altså ikke ramt herhjemme endnu. Jeg ved faktisk ikke ret meget, men det må jo handle om, hvem der menes at have indflydelse på industrien og markedet i både Europa, Asien og USA’s. Og der er altså nogle store kanoner på listen.”

Saatchi har budt ind
Foruden influencers kårer Creativepool årligt vindere inden for en række kategorier, som bureauer og enkeltpersoner verden over selv byder ind i med deres kreative arbejder.

Det har Saatchi & Saatchi gjort, og det er der kommet en nominering ud af i kategorien ’Small agency of the year’, som i Creativepools perspektiv betyder bureauer med 11-50 medarbejdere.

”Vi blev opfordret af en, vi kender til at stille op i kategorien, og gav det et skud. Det er rigtigt dejligt, at Saatchi er kommet på shortlisten, også fordi man her bedømmes på ren kreativitet – det er det kreative arbejde, der bliver vurderet,” siger managing director Annette Piilgaard.

Og det er ikke overraskende prisbelønnet arbejde, som Saatchi & Saatchi har smidt i puljen: kampagner fra Toyota og Alternativet, som hver især har høstet Creative Circle-hæder, en True Award-belønnet Coca Cola-case og, af nyere dato, kampagnen for FN’s minerydningsassociation UNMAS, som også er sendt til årets Creative Circle.

Brugere og jury bedømmer
Creativepool har eksisteret siden 2005 og kalder sig det største netværk for den kreative industri. Ud over at formidle nyheder, jobs og lignende fungerer netværket som en fælles platform for bureauer og virksomheder – en slags mødested, hvor man blandt andet kan dele sit arbejde.

Det er Creativepools brugere, der sammen med en jury bestående af 165 spidser fra både bureau- og annoncørsiden skal bedømme shortlisterne i de i alt 33 kategorier i dette års kåring, The Annual 2017.

Voteringen afsluttes på fredag den 17. februar, hvorefter der falder en afgørelse. Og både Tobias Smidth-Fibiger og Annette Piilgaard har telefonen inden for rækkevidde.

Se alle kategorier og shortlister her.

 

Kommentarer