Deloitte køber Ikeas svenske bureau

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Med købet af det svenske bureau Acne vil Deloitte styrke konsulentbureauets kreative digitale profil.

Det svenske digitale reklamebureau Acne blev i 2009 af det internationale medie Creativity udpeget som et af syv bureauer i verden, der laver reklamer, som folk taler om.

Acne er blandt andet bureau for Telenor, Max, H&M, Spotify og IKEA, hvor bureauet senest har stået bag møbelgigantens respons på modehuset Balenciagas 14.500 kroner dyre lædertaske, der er en tæt kopi af IKEAs blå indkøbspose til 5 kroner.

Nu bliver bureauet købt af Deloitte eller nærmere Deloitte Digital.

Formålet med købet er at ’styrke Deloittes kreative digitale kræfter med nogle af verdens bedste kreative hoveder inden for digitalt indhold’.

”Med købet af Acne bringer vi os selv i den globale superliga inden for kreativt content til digitale platforme, blandt andet film, annoncer og billeder. Deloitte Digital tager et vigtigt skridt mod at blive det førende full-service-konsulenthus i Norden inden for kreative og digitale services,” siger Martin Søegaard, der er managing partner i Deloitte Consulting.

Han fortsætter:

”Det helt unikke er, at kunder, der står over for digital transformation, kan få både førsteklasses digitale løsninger og kreativt indhold i kombination med Deloittes dybe teknologiske og industrielle indsigt og omfattende økosystem af teknologi-partnere såsom Apple. Det gør os til en oplagt samarbejdspartner for virksomheder og organisationer, der står over for digital transformation og ønsker at bygge brands i den digitale tidsalder,” siger han.

Acne skal fordobles frem til 2020
Acne har 80 medarbejdere og Deloitte Digital vil frem mod 2020 fordoble staben og ansætte 80 nye kreative medarbejdere – heraf 40 i England.

“Vores kunder efterspørger en kombination af dataanalyse og kreativitet. Deloitte Digital er ’best in class’ inden for digitale datadrevne løsninger. Ved at kombinere deres viden med vores storytelling-kompetencer, så tror vi på, at vi bringer en meget relevant service til kunderne,” siger Victor Press, der executive chairman i Acne.

Acne har, ud over hovedkontoret i Stockholm,  kontorer i Berlin, Paris og London.

Opkøbet af Acne følger i kølvandet på nylige opkøb af designbureauet Market Gravity og digitalbureauet Mobiento.

 

Relaterede artikler