Den kreative ide opstod, da de kreative kom til behandling

FiG

Raffinaderiet står bag en kampagne mod ludomani, og ideen opstod under en behandlings-session.

For de fleste i bureaubranchen er det spilleselskaberne, der skal give jackpot. Men der kan også være forretning i behandlingen af dem, der kommer i klemme i det 45 mia. kr. store spillermarked.

I hvert fald for Raffinaderiet, som står bag en kampagne for Center for Ludomani.

”Selvom der bliver spillet som aldrig før, er ludomani stadig et tabubelagt emne. Det er ikke noget, man går rundt og snakker med andre om. Og det er lige netop problemet. Man skjuler sine problemer, til man er så langt ude, at de ikke kan skjules længere – og så kan det være svært at komme på fode igen,” siger Benedicte Ejlers, der er leder af Forebyggelse og Kommunikation ved Center for Ludomani.

I forbindelse med arbejdet med at forstå ludomani havde det kreative team fået lov til at sidde med under en behandlingssession hos Center for Ludomani, og det skulle vise sig at være en god ide.

”Da vi sad med som fluen på væggen hos Center for Ludomani, fik vi mange gode indsigter, som vi kunne bruge i den kreative udvikling. For de fleste starter pengespil med at være en sjov, lille adspredelse i hverdagen. Men langsomt fylder spillet mere og mere, og til sidst overtager det fuldstændig den spilafhængiges liv. Det gav ideen til spillefuglen. En lille irriterende fugl, der langsomt bliver mere og mere aggressiv, jo mere man spiller,” siger Christian Garnov, kreativ chef hos Raffinaderiet.

Reklamefilmen kører på tv i uge 39 og 40 og er en del af en integreret kampagne med annoncering, print og et kampagnesite, hvor man kan teste sin indre spillefugl ved hjælp af en video-test. Kampagnesitet har adressen www.stopførdutaber.dk.

Derudover vil der ved en række events fordelt over hele landet blive opstillet to meter høje spillefugle og uddelt skrabelodder, hvor man kan skrabe sig til tre gode spilleråd.