En LinkedIn-besked poppede op – og Morten Kjærs liv blev forandret

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Han ville oprindeligt være instruktør, fordi det er den gode historie, der driver ham. I stedet blev han reklamemand – og nu skal han så udvikle Ikeas globale kommunikation.

En tilsyneladende banal forespørgsel om at linke sammen på LinkedIn skulle vise sig at få stor betydning for Morten Kjærs liv.

“Det var en eller anden svensk headhunter, der spurgte, og jeg tænkte ikke meget over det. Måske var det et spørgsmål om at forsøge at skaffe noget forretning,” fortæller Morten Kjær, der er kreativ direktør hos Ogilvy.

Det vil dog sige – snart ikke mere. For headhunteren havde en anden dagsorden. Det varede ikke længe, før hun kontaktede ham, og det viste sig, at hun var i gang med at finde en kreativ direktør til Ikeas globale kommunikationsafdeling i Malmø.

Der skulle vise sig at være et match – Morten Kjær begynder midt i juni i et nyt job som netop global kreativ direktør i Ikea.

Det er et job, der stilles store krav til. Læs bare, hvordan det lyder i et stillingsopslag på svenske Resume:

“To be successful in this role, you need five years experience as a creative director and a total of 15 years in communication. You should have a strong portfolio of work, preferably from successful international brands, be a strong communicator in English, and have an interest in the home and home furnishing. It would be especially interesting if you’ve worked with IKEA in the past, either as an agency partner or colleague.”

Til det sidste kan nævnes, at Morten Kjær faktisk har arbejdet næsten halvdelen af sin karriere med Ikea, mens han var hos Robert/Boisen og som free-lancer.

Nyoprettet stilling

Der er tale om en nyoprettet stilling, som er et resultat af, at Ikea i de sidste par år har arbejdet med at opruste kreativt på selskabets globale kommunikation. For et par år siden indebar det bl.a. et samarbejde med McCann New York, hvor bl.a. McCanns danske direktør og McCann i København senere blev involveret.

Den centrale kommunikationsafdeling er bygget op omkring produktionen af det årlige katalog, der med et oplag på over 200 millioner eksemplarer spiller en utrolig vigtig rolle i Ikeas markedsføring.

“I den proces har man erkendt, at man skulle skabe en større adskillelse af den kreative udvikling fra produktionen. På det grundlag begyndte man at opbygge den kreative afdeling i september. Der er nu ca. 25 i den kreative afdeling, som jeg skal lede og udvikle” siger Morten Kjær og fortsætter:

“Grundstrukturen er, at vi fra centralt hold arbejder med guidelines for den globale kommunikation, pr, kataloget og udviklingen af features, der kan bruges globalt – som f.eks. apps – mens hver enkelt marked udvikler den lokale kommunikation. Min rolle ligger i den globale kommunikation, og kommer således primært til at handle om de overordnede temaer, udvikling af centrale ideer samt kreativ coaching.”

Ville være instruktør

Det lå ikke i kortene, at den nu 42-årige Morten Kjær skulle ende som højtprofileret kreativ reklamemand.

Uddannelsen handlede om dansk, film og medievidenskab på Københavns Universitet, og Morten Kjær så sig selv som en kommende instruktør.

“Jeg var optaget af det at fortælle en god historie, men jeg opdagede en branche, der rent faktisk arbejder med det – bare i en anderledes form. Dels i film og dels i tekst. Så da BBDO for mange år siden annoncerede, at de manglede ord og derfor søgte folk, der kunne levere dem, besluttede jeg mig at forsøge den vej. Det blev så til et job som tekstforfatter,” siger Morten Kjær.

Siden blev det til job hos Saatchi & Saatchi og Robert/Boisen & Likeminded. Han blev dog også grebet af lysten til at komme tættere på den digitale verden og ledelse, og blev ansat hos Zupa som kreativ direktør. Det var dog kort før, Zupa fusionerede med Recommended, og så røg grundlaget for jobskiftet.

Over en kort tid som selvstændig blev det så til jobbet som kreativ direktør hos Ogilvy.

Mens det ikke lå i kortene, at han skulle være reklamemand, så har han ret hurtigt fået lysten til ledelse.

“Selvfølgelig er det fedt at være stolt af et konkret stykke arbejde, som du personligt har skabt. Men jeg tror, at jeg med tiden har fået større fokus på holdet og på lysten til at forme det. Jeg synes, det er fedt at arbejde med at skabe gennem at inspirere og motivere et hold til at performe optimalt og derved skabe noget sublimt. Det handler for mig om at skabe de optimale rammer for kreativiteten.” siger Morten Kjær og fortsætter:

“Derfor har jeg ikke svært ved at se mig i en rolle hos Ikea. Det er rigtig nok på den anden side af bordet – men jeg kommer meget tættere på strategien og der, hvor de overordnede beslutninger træffes – og så handler jobbet netop om ledelse og kreativ udvikling gennem at sætte et hold.”

Plads til mange partnere

Udover den kreative ledelse bliver det netop en del af Morten Kjærs rolle at være søgende i forhold til bureauverdenen – både i forhold til de bedste bureauer, free-lancere og andre talentfulde folk.

“Vi sidder 25 i afdelingen, men der er gjort plads til 60. Det handler ikke om at udvide med flere ansatte, men om at give plads til at samarbejdspartnere af enhver slags, som vi mener er de bedste til et konkret projekt,” siger Morten Kjær.

Selvom han ikke er blevet filminstruktør, så har udgangspunktet ikke sluppet ham i forhold til, hvad han står for som kommunikationsmand.

“Det er den gode historie, der driver mig. Det har reklamebranchen altid været god til – og det vil der altid være brug for. Der er kommet nye værktøjer til – men behovet for den gode historie bliver ikke mindre, der er bare kommet flere steder man kan få dem ud,” siger Morten Kjær og slutter:

“Ikea er et af verdens stærkeste brands, som altid har stået bag enormt god kommunikation og som jeg altid har holdt af. Derfor var det ikke svært at lade sig friste af jobbet, selv når man er glad for det man har.”