Flot fremgang hos OMD

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

En tilgang på 20 kunder gav OMD et flot resultat sidste år. Det blev dog ædt op af investeringer i moderselskabet OMG.

Mediabureauet OMD havde i 2016 en nettotilgang på 20 kunder, heriblandt Skandinavisk Motor Company med mærkerne VW, Audi, Skoda og Seat. Kundetilgangen gav en stigning i årets bruttoavance på godt 20 procent.

De penge fik dog hurtigt ben at gå på i moderkoncernen Omnicom Media Group (OMG). CEO Peter Gottfredsen forklarer:

”Vi har investeret i ny teknologi og software. Så har vi etableret et kontor i Aarhus og desuden flyttede vi i København fra Nordvest-kvarteret til Midtermolen”.

OMG har netto ansat 15 medarbejdere flere i 2016 end 2015 og Peter Gottfredsen regner da også med en vækst i år.

”De nye kunder og kompetenceområder, der kom til  i 2016, forventer vi vil skabe en god vækst i 2017, så vi regner med, at 2017 vil blive endnu bedre end 2016”, siger Peter Gottfredsen.

Det er ikke kun på det regnskabsmæssige plan, at det går godt for OMG og de to datterselskaber OMD og PHD. De to datterselskaber blev i MyResearchs MyImageanalyse nr. 1 og 2 blandt mediabureauer, når det gælder brand position.

Og på Bureaubiz’ liste over de seneste fem års prisvindende mediabureauer ligger OMD som en suveræn nr. 1 med flere point end nr. 2 og 3 tilsammen, som er Carat og Mediacom.

Her er regnskabstallene:

Nøgletal for OMG 2016
Bruttoavance: 157,364 mio. kr., +6%
Bruttoavance pr. medarbejder: 807.000 kr., -2%
Lønandel: 67,1 (66,3)
Resultat af primær drift: 25,180 mio. kr., -2,8

Nøgletal for OMD 2016
Bruttoavance: 71.341 mio. kr., +5,2%
Bruttoavance pr. medarbejder: 1,252 mio. kr., +3,4%
Lønandel: 43,8 (45,6)
Resultat af primær drift: 9,526 mio. kr., +21,2

Nøgletal for PHD 2016
Bruttoavance: 34.361 mio. kr., +3,4%
Bruttoavance pr. medarbejder: 1,432 mio. kr., +7%
Lønandel: 38,9 (40,8)
Resultat af primær drift: 8,001 mio. kr., +3,6