Flot stigning på både top- og bundlinje hos Valtech

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Direktøren gennem alle årene fortæller, at fremgangen i 2016 skyldes 3 faktorer. Læs dem her og læs også om Valtechs nye disruption-tiltag.

Valtech i Danmark har eksisteret siden 2001, og Carsten Brogaard Jensen har været top-of-the-boss lige siden. I dag er det for en samlet stab på 150 medarbejdere med 26 forskellige nationaliteter fordelt på kontorer i København, Aarhus og Ukraine.

CEO Carsten Brogaard Jensen

Og netop diversiteten i medarbejderskaren, nævner Carsten Brogaard Jensen, som en af tre årsager til et godt 2016-regnskab, hvor omsætningen steg med 10 procent og bundlinjen steg med hele 37 procent.

”Vi er lykkedes med at ansætte mange forskellige nationaliteter, og udvikle dem gennem et internationalt talentudviklingsprogram, hvor de har været igennem projektarbejde og uddannelse på Valtechs kontorer i både München, Paris og København”, siger Carsten Brogaard Jensen og nævner specifikt UX’ere, som det normalt er svært at finde i Danmark.

Udover at det er svært at finde arbejdskraft i Danmark inden for visse områder, er fordelen ved de forskellige nationaliteter, at de matcher kundeskaren, som nu for 30-40 procents vedkommende er internationale.

Blandt nye kunder, som kom til i 2016 er det japanske farmaceutselskab Takeda, Fritz Hansen, Carlsberg Byen, NNE Pharmaplan og Grundfos.

Kunderne køber mere
Den anden årsag til regnskabsfremgangen er, at engagementerne bliver mere omfangsrige for hver kunde. Herom siger direktøren:

”Kunderne er presset på grund af den digitale transformation. For år tilbage var det en arbejdsgruppe i marketing, der stod digitaliseringen i virksomheden. i dag er det kommet på topledelsens agenda,” siger Carsten Brogaard Jensen og fortsætter:

”Grunden til det, er lige dele lige dele frygt og nysgerrighed for, hvordan teknologien forandrer verden. Og topledelsen er nødt til at tænke over scenarier, der kan betyde, at deres forretning bliver udfordret.”

Valtech er også begunstiget af, at de ofte står for kundernes drift på det digitale område, hvilket giver en stabil fast indtjening pr. kunde.

Nyt forretningsområde
Den tredje årsag til fremgangen er et nyt forretningsområde.

Carsten Brogaard Jensen fortæller:

”På 12 måneder er vi gået fra 0-20 medarbejdere, der beskæftiger sig med Adobe marketing cloud, som er en komplet suite til omnichannel, så det er blevet et vigtigt forretningsben for os”.

Stor forventning til 2017
Forventningerne til 2017-regnskabet er ifølge Carsten Brogaard Jensen “overordentligt positive” blandt andet grundet stadig flere  internationale engagementer for globale brands.

”Vi holder momentum i første halvår og det tegner lovende for andet halvår. Bl.a. deltager vi i flere forepørgsler fra store europæiske brands og danske OMX20 og så har vi oprettet Colab her i foråret”.

Disruption laboratorium
Colab er et forløb, hvor kunder kommer ind og prøver hypoteser af inden for ideudvikling, innovation og kreativitet med konsulenter fra Valtech, med den hensigt selv at tage hånd om produktmuligheder for ikke at blive løbet over ende af andre disruptere.

”Flere virksomheder får satellitter, hvor man er fri af den daglige drift, for at kigge på, om man kan udvikle nye produkter. Vi tilbyder Colab, hvor vores kunder kan få svar på hypoteser i et accelleret forløb og så gå tilbage til ledelsen for at få go til at gå videre med et tiltag”.

Da Bureaubiz var på besøg, sad der personer fra 4 Uber, Simple Feast, Tobi og Volcano og Carsten Brogaard Jensen siger, at det ikke er atypisk, at man også virksomhederne imellem, kan sparre med hinanden.

Om Valtech
Valtech har 36 kontorer i 11 landet, hovedkontoret ligger i London, men virksomheden blev startet i Paris.

Regnskabstal 2016 for Valtech Danmark
Nettoomsætning: 116.905 mio. kr. (105.919)
Bruttoavance: 93.967 mio.kr, +8,4%
Bruttoavance pr. medarbejder: 979.000 kr., -1,8%
Lønandel: 65,4 (68,0)
Resultat primær drift: 15,9 mio. kr., +37,2%