Google: Annoncører kan lære af Super Bowl

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Årets Super Bowl blev en kamp mellem skærmene, og ifølge Google kan annoncører drage både nytte og læring af seernes massive onlinetilstedeværelse under den store sportsbegivenhed.

Da flere hundrede millioner seere søndag så New England Patriots slå Atlanta Falcons i årets finale i amerikansk fodbold, så mindst lige så mange resultaterne af de store amerikanske annoncørers massive reklameforbrug i forbindelse med Super Bowl.

Reklamerne er traditionelt set en betydelig del af Super Bowl, og annoncører skal punge ud med 5 mio. dollars., næsten 35 mio. kr., for 30 sekunder i reklamespotlyset. Noget tyder på, at de får valuta for pengene, for Super Bowl-seerne nøjes ikke med en enkelt visning på den store skærm.

Google, der som bekendt ejer Youtube, har målt den højeste ’watch time’ nogensinde med sammenlagt mere end 350.000 timers afspilning på Youtube under søndagens store kamp. Heraf var de 70 pct. mobile afspilninger.

”Ved en begivenhed som Super Bowl foregår der ikke kun en kamp på banen, men også en kamp mellem skærmene. Der er snart sagt ingen, der ser Super Bowl eller lignende store sportsbegivenheder på én skærm mere – reklamerne bliver tjekket ud før, under og efter kampen, og folk bruger mobilen til at søge information, når der pludseligt opstår en interesse i relation til det, der foregår på tv-skærmen,” siger Rico Gade, der er head of creative agencies hos Google Danmark.

Det kan man drage nytte af som annoncør, også selvom man ikke har millioner at kaste efter reklametid i en begivenhed så stor som Super Bowl, mener han.

”Det handler om at destillere hvert enkelt stykke af din kommunikation og forsøge at forudse, hvad folk vil søge på i relation til en begivenhed, som for eksempel Super Bowl eller en Champions League-finale, og så byde dig til, når interessen er der. Det modsatte kan sammenlignes med at sætte et stjernehold på fodboldbanen og så glemme at placere angriberen til at sparke bolden i mål.”

Se den seneste opgørelse over årets ti mest populære Super Bowl-reklamer på Youtube.

 

Relaterede artikler