finn-graversen
Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

Endnu engang vil Danmarks største bureaugruppe bruge sine muskler og invitere branchen til en ambitiøs tech-konference.

Premieren stod sidste år. 6-700 mennesker deltog i GroupMs Next-konference, som selskabet ikke lagde skjul på udgjorde en relativt stor omkostning.

D. 3. og 4. marts gentager man så kunststykket. Her foregår den anden Next konference, og endnu engang er der tale om en betydelig investering, hvor der er trukket internationale kapaciteter til København som key note speakers.

Kapaciteterne er vel og mærke ikke GroupM folk. Faktisk er der kun ganske få deciderede GroupM indlæg på hele konferencen, og det kunne nok få en mere salgsorienteret person til at undre sig over, hvorfor man så skal bruge ganske mange ressourcer på at søge at etablere en årligt tilbagevendende event, hvor branchen kan snuse til fremtiden.

For Mikkel Hagedorn, der er Head of Innovation, handler det grundlæggende om at disrupte branchen – om at skabe et fælles ståsted for digital transformation.

”Vi tror på, at hele branchen står foran fundamentale forandringer, hvor produkter og brands bliver til mediakanaler, og så er det vel ganske naturligt, at et mediabureau forholder sig til det,” siger Mikkel Hagedorn og fortsætter:

”Det er en udvikling, der stiller helt nye krav til organisation og kompetencer. Traditionelt har du på mediabureauer mødt cand. merc.’er, men i takt med at vi skal forholde os til Virtual Reality, Internet of things, CRM i butikkerne og meget andet, så har vi brug for nogle nye og anderledes kompetencer. Vi ser det som en disruption, og det er, hvad vi søger at gøre .”

Mikkel Hagedorn konstaterer videre, at det ikke bare handler om at bygge kompetencerne i GroupM.

”Selvfølgelig vil vi gerne på denne måde tage en position som et selskab, man kan gå til, hvis man vil i gang med en digital transformation. Men vi har også erkendt, at det ikke hjælper os at bygge en masse kompetencer, som ikke matches hos branchens andre aktører inden for marketing og medier,” siger Mikkel Hagedorn og fortsætter:

”Tager man f.eks. den danske medieverden, så er den fortsat langt bagud på den digitale transformation, men vi har brug for hinanden, hvis vi skal have succes med at gå nye veje. Derfor har vi brug for at skabe et fælles fundament bredt, og her er en konference som Next faktisk en både hurtig og cost effektiv måde at skubbe til udviklingen.”

GroupM har netop sendt invitationer ud, og selvom man regner med at kunne udvide deltagerantallet, så er forventningen fortsat, at der bliver udsolgt.

Mikkel Hagedorn er godt tilfreds med sidste års konference – men selvfølgelig har man arbejdet med nogle forbedringer.

”Vi har dels arbejdet med en bedre integration af vores partnere – og her tænker jeg partnere bredt. Vi vælger ikke at tale om sponsorer, men partnere og så er der også andre partnere fra f.eks. uddannelsesinstitutioner, som ikke er klassiske i relation til bureau og marketing,” siger Mikkel Hagedorn og fortsætter:

”Vi har også arbejdet med udvikling af vores tech-garden samt med forskellige muligheder for at bruge key note speakers og viden efterfølgende. Det er jo fint at blive inspireret på selve konferencen – det er endnu bedre, hvis man kan følge op på det bagefter.”

Programmet kan ses her

Kommentarer