Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk
Fra underskrivelsen af aftalen. Fra venstre: Paw Saxgren, GroupMs topchef, Jonas Hemmingsen, samt Henrik Bodskov og Henrik Tang Hedegaard, direktører for henholdsvis IBM i Danmark og Norden.

Strategisk samarbejde: Danmarks største bureaugruppe er gået sammen med IBM omkring brugen af kunstig intelligens.

GroupM Nordic og IBM Nordic har indgået et strategisk samarbejde, der har til formål at bringe kunstig intelligens til anvendelse i mediaplanlægningen og eksekveringen.

Men GroupM ser målet større end det. Man formulerer det selv således, at samarbejdet har til formål at gøre reklame langt mere velkommen for forbrugere og mere værdifuld for annoncører.

Partnerskabet indebærer, at GroupM anvender IBM’s services inden for kunstig intelligens, Watson og Bluemix, til at forbedre brugen af big data samt understøtte og styrke, hvordan GroupM’s 1200 nordiske medarbejdere arbejder med marketing strategi, planlægning, indkøb og optimering.

Desuden vil der ske en vidensdeling mellem GroupM og IBM.

“Herudover kan der også blive tale om, at vi vil udvikle kunder sammen – samt også udvikle nye værktøjer sammen,” siger direktør, Paw Saxgren, GroupM og fortsætter:

“IBM er en tung teknologi-virksomhed, mens vores styrke ligger på marketing og data. Vi tror på, at der kan komme noget godt ud af i forskellige situationer at bringe disse to områder sammen.”

Paw Saxgren ser således ikke kun et stort potentiale i forhold til at effektivisere de traditionelle processer men også i forhold til at løfte kvaliteten og innovationen – både for kunder og gruppen selv.

GroupM har allerede øvet sig. Hen over sommeren har man forsøgsvist arbejdet med Watson, og det har overbevist gruppen om, at der var potentiale i anvendelsen.

Gruppen opgør selv resultaterne således: conversion rates steg med 50 pct. Tidsforbruget på analyser blev reduceret med 80 pct. og antallet af irrelevante reklamer blev reduceret til gavn for både brands og forbrugere.

“Jeg havde ikke arbejdet meget med Watson analytics, før jeg kunne se, at det havde potentialet til at ændre den måde, vi arbejder på og de resultater vi leverer,” siger digital udvikler, Emil Lauritsen og fortsætter:

“Efter at have eksperimenteret i en måned satte vi gang i processen med at rulle værktøjet ud til resten af gruppen. IBM Watson analytics er så intuitivt og skaffer hurtigt så gode resultater, at folk meget hurtigt er ivrige efter at tage det i brug.”

Kommentarer