peter
Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

UncleGrey satte en ihærdig slutspurt ind ved Cannes Lions, men trods succesen blev det kun til en andenplads i award-sæsonen. Top 5 rummer både reklame- og mediabureauer.

”Det vigtigste er ikke at vinde, men at deltage” lød det fra Pierre de Coubertin, det moderne OL’s fader. Danske bureauer gør begge dele, når det gælder awards. I al fald når man tæller ikke blot priser, men også shortlister med i regnskabet – og mangt en award-arrangør understreger det ærefulde i netop nomineringer.

Ikke færre end 130 bureauer har høstet hæder i den seneste ”award-sæson”, der hos Bureaubiz omfatter 7 danske og 3 internationale priser. Den samlede liste er en del af Bureauanalyse 2012, der netop er udkommet.

Og hvem har høstet mest? Ja, hvis man kigger på sidste års Top3, så kigger man forgæves. &Co scorede ikke helt så mange point som sidste år, hvilket koster førstepladsen, og Mensch dominerede ikke tekstforfatter-disciplinerne ved hhv. Aurora og Creative Circle Award i samme omfang som sidste år. Hjaltelin Stahl Gruppen, der delte andenpladsen med Mensch, har – også i denne sæson – markeret sig i 8 ud af de 10 awards og høster endda samlet set flere point – men andre har formået at score mere.

UncleGrey stod for den flotteste danske bureau-præstation i årevis ved Cannes Lions – 10 shortlister, 2 sølvløver og 1 guldløve. Dermed boomede pointkontoen, men slå DDB – dét kunne UncleGrey ikke.

Mens det seneste regnskab hos DDB viste et af bureaubranchens største underskud, så var der ingen slinger i valsen, hvad angår anerkendelse af bureauets arbejder: Titler som Årets Reklamebureau og Årets Digitalbureau, en Cannes-løve og guld ved DM-prisen.

Det sikrer en sikker førsteplads – foran UncleGrey og MediaCom. Sidstnævnte høstede flertallet af sine point ved årets Rambuk.

De mest prisvindende bureauer – 2011/2012:

  1. DDB – 88,0 point
  2. UncleGrey – 67,5 point
  3. Mediacom – 58,0 point
  4. Hjaltelin Stahl Gruppen – 56,6 point
  5. OMD – 56.0 point

Mest vindende digitalbureau på årets awardliste er Hello Monday – på en 6. plads – mens RelationshusetGekko er mest vindende dialogbureau, på en 13. plads.

Bureauanalyse 2012 – Bureaubiz’ årlige rapport over bureaubranchen, der bl.a. rummer nøgletal for 203 bureauer – kan købes for 1.795 kr. ved henvendelse til finn@bureaubiz.dk

Kommentarer