Hjaltelin: God kommunikation er blevet en holdsport

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Glem ideen om, at den gode kommunikation skabes af et enkelt kreativt team. Hos Hjaltelin Stahl er det evnen til at sammensætte tværgående teams, som skal skabe succes’erne.

Når man træder ind ad døren hos Hjaltelin Stahl, så møder man en væg med 108 små billeder af medarbejdere. Den er dog ikke opdateret, for der er flere i dag.

Det er en meget markant vækst i forhold til for 10 år siden, hvor bureauet var ret ungt – og flyttede ind på adressen i Vestergade i hjertet af København.

At det overhovedet har kunnet lade sig gøre at få plads til så mange mennesker på samme adresse skyldes, at man har udvidet i alle retninger – længere ind i bygningerne omkring baggårdene, samt både op og ned i opgangen.

Resultatet er noget nær en labyrint – en kakofoni af kontorer, kontorlandskaber, hjørner, gange, trapper, lyd- og film-studier samt mødelokaler.

En McKinsey konsulent ville helt sikkert anbefale en flytning for at gøre det hele mere effektivt – men når man nu gerne vil blive i hjertet af København, så er det ikke let at flytte. Og samtidig kan man sige, at lokalerne på sin vis afspejler den virkelighed, som et succesrigt bureau skal fungere i.

Marketing er også blevet en slags labyrint, hvor kampen om kundernes opmærksomhed er intens og skal udfoldes i et væld af kontaktpunkter. Det er komplekst og kaotiskt – og den virkelighed udlever Hjaltelin Stahl hver eneste dag, når man skal evne at sætte kompetencerne i spil på kryds og tværs af hinanden.

Og noget tyder på, at det lige netop er det, som bureauet evner – uagtet de mindre effektivt indrettede lokaler.

Annoncører fremhæver Hjaltelin Stahl

Da MyResearch fornylig gennemførte en CMO Trendsanalyse blandt annoncører, var der et åbent spørgsmål.

“Nævn op til 3 navngivne bureauer……som du synes har været ekstraordinært gode til at imødekomme bureaubranchens udfordringer og markedsudviklingen generelt?”

Hjaltelin Stahl topper her klart. Bureauet bliver nævnt af 16 pct., mens et andet af tidens mest succesrige bureauer, Magnetix, på andenpladsen bliver nævnt af 9 pct.

Det er et resultat, der ligger fint i forlængelse af, at bureauet i januar vippede Kunde & Co væk fra imagetronen i den årlige MyImage fra MyResearch og Bureaubiz. I den analyse toppede Hjaltelin Stahl også på den kvalitative parameter, der handler om at være god til at integrere kommunikationsløsninger.

Og så ligger det fint i forlængelse af, at bureauet i de sidste par år har oplevet en meget markant vækst, der har gjort Hjaltelin Stahl til landets næststørste reklamebureau – efter Kunde & Co (som i øvrigt ligger noget længere nede af listen på spørgsmålet i CMO Trendanalysen.

Blandt de mest vindende

Endelig kunne bureauet også glæde sig over en tredjeplads på listen over de mest prisvindende bureauer.

Det sidste er ikke uvæsentligt. For deres mantra hedder Magic and Logic in Any Media, og nok er bureauets dagligdag præget af masser af logic i form af både dialog-markedsføring, social media håndtering, kommunikation, der konstant testes og tilpasses, data-håndtering, salgsfokus og meget andet – men det er også at præstere magic i form af kreativ kant skal være en del af helheden.

Nøglen til det hele skal findes på tværs af labyrinten i Vestergade.

For ikke mange år siden var kernen i et reklamebureau det kreative team, der kunne diske op med de fede ideer. På store amerikanske bureauer kunne man endda opleve, at forskellige teams blev sat til at konkurrere mod hinanden for på den måde at søge den bedst mulige løsning.

Den slags duer ikke i dag – i hvert fald ikke i Vestergade.

“Kommunikation i dag er en holdsport. En stærk ide er fortsat et godt grundlag for kommunikation, men kunderejsen er i dag så kompleks, at man skal have mange kompetencer og kanaler til at spille sammen for at skabe resultater,” siger Steffen Hjaltelin og fortsætter:

“Derfor lægger vi stor vægt på at udvikle og fastholde en samarbejds-kultur. Vi taler om samarbejdende specialister, og for at det skal fungere, så skal der være et stærkt fokus på personale-ledelse og på at værne om kulturen,”

Tværgående teams

Hos Hjaltelin Stahl spiller client service directors sammen med creative leads og plannere en central rolle som en slags byggeledelse, arkitekter, koordinatorer eller hvad man nu skal kalde dem.

“På alle kunder er der i udgangspunktet et brandteam bestående af disse tre sammen med en social media specialist, en digital specialist, en content activation specialist og en dialog specialist. Men herefter sammensættes teams af kreative og specialister på de enkelte projekter alt efter behov,” siger Steffen Hjaltelin og fortsætter:

“Og man skal ikke lukke sig inde med sit eget projekt. Hvis nogen har ledig tid på et tidspunkt, så forventer vi, at man byder sig til, hvis andre har brug for hjælp.”

Det er et puslespil, der hele tiden skal lægges – men det er nødvendigt, hvis man vil håndtere kunderejsen i den digitale verden.

Mobilen er den nye udfordring

Selvom Steffen Hjaltelin kan glæde sig over, at bureauet er kommet stærkt frem, når annoncører skal udpege bureauer, der i særlig grad har imødekommet tidens udfordringer, så imødeser han fortsat nye udfordringer for at håndtere kunderejsen.

“Mobilen er allerede blevet det centrale medie for mange mennesker, og det vil indebære helt nye udfordringer. F.eks. er banner-annoncen på vej til at dø, og når man ser, hvad den fylder i dag, så er det en ret dramatisk udvikling,” siger Steffen Hjaltelin og fortsætter:

“Mobilen vil mere end noget andet accelerere udviklingen, hvor du ikke mere kan skubbe et budskab ud til folk. Du skal finde vej til dem på måder, hvor de selv vil dialogen, og det vil placere de sociale medier i en stadig mere central rolle, fordi de giver adgang til telefonen. Men det bliver en helt anden form for kommunikation.”

Steffen Hjaltelin fremhæver dog samtidig reklamefilmen.

“Jeg ved godt, at traditionelt tv er faldende i særligt de unge målgrupper, men når det handler om at placere den lille emotionelle stump inde i hovedet på folk, som skaber en præference, så er reklamefilmen fortsat god. Og når det gælder at bygge en både hurtig samt stor og bred opmærksomhed, så er tv fortsat et meget stærkt medie,” siger Steffen Hjaltelin og tilføjer:

“Derfor skal vi fortsat være stærke på reklamefilm. Kunsten er at bruge TV i sammenhæng med alle de andre medier på kunderejsen. Og der er mulighederne større end nogensinde.”

146 annoncører har svaret på spørgsmålene i CMO Trendanalysen. Det er en svarprocent på 34. Analysen kan købes hos MyResearch. Kontakt Mogens Østergaard på mo@myresearch.dk