Hjaltelin Stahl står bag viral succes for Coop-kæder

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Hjaltelin Stahl står bag det digitale og sociale i en julekampagne for tre Coop-kæder. Og tallene ser lovende ud efter lanceringen af den første film.

I november blev Konstellation & Republica valgt som nyt lead-bureau på de tre Coop-kæder, Kvickly, Super Brugsen og Dagli’Brugsen efter at man i august havde samlet markedsføringen af dem i en ny central marketing-organisation under ledelse af Pia Niemann.

Det betød umiddelbart et farvel til Hjaltelin Stahl, der var bureau på Kvickly. Men siden har det forlydt, at Hjaltelin Stahl stod til at blive det digitale bureau for de tre kæder – uden at det endnu er blevet bekræftet.

Men noget kan tyde på, at Hjaltelin Stahl bestemt ikke er ude af Coop. Kæderne er nu i luften med deres første samlede kampagne ”Sammen om det gode i julen”, der har involveret flere bureauer – heriblandt Konstellation & Republica.

Men det er Hjaltelin Stahl, der har stået bag den digitale og sociale del af den. Og det har de gjort på en måde, så det ligner en solid viral succes.

Formålet er at minde danskerne om det gode i julen. Det har udmøntet sig i en hel online-triologi med filmene: Smilet, Kysset og Gaven. Den første film er Smilet:

 

 

”Filmenes fælles afsæt har været at bringe det gode frem i danskerne og huske dem på, hvad julen egentligt handler om; Nemlig at have tid og overskud til det lille ekstra smil, at være mere nærværende, og at glæde hinanden. For at understrege hvor ofte vi danskere netop glemmer overskuddet i den søde juletid, har vi iscenesat tilfældige danskere med skjult kamera,” siger Mette Hørdum, Client Service Director hos Hjaltelin Stahl.

Den første film i trilogien ”Smilet” blev releaset onsdag den 30. november, og det ser ud til, at danskerne virkelig har taget det glade budskab til sig. På nuværende tidspunkt er filmen blevet vist 3.826.137 gange, hvoraf 65% af visningerne er organiske. 31.415 har liket filmen, 4.162 har delt den, og 1.511 har kommenteret den.

Næste film i trilogien er lige på trapperne.

”Vi har haft rigtig gode erfaringer med denne type film i SuperBrugsen, som differentierer os i forhold til den meget taktiske priskommunikation, man traditionelt ser i detailhandelen i julen. Nu har vi for første gang lavet en hel trilogi, og glæder os meget over, at første del er blevet taget så godt imod. Og ser frem mod at lancere de to næste viralefilm i trilogien,” siger Martin Dalsgaard Andersen, marketingchef i Coop, mens Ulrik Michelsen, Creative Lead fra Hjaltelin Stahl supplerer:

”Det er jo altid med lidt rystende hånd, at man beror sig på skjult kamera i en film, der gerne skal ses frivilligt af rigtigt mange mennesker. I det her tilfælde er det heldigvis gået rigtigt godt, og jeg tør da godt løfte sløret for, at der i sidste del af trilogien ‘Gaven’ sker noget helt fantastisk, som vi kreative end ikke havde fantasi til at forestille os.”

Kampagnen ‘Sammen om det gode i julen’ blev skudt i gang i første del af november med bl.a. denne film: