Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

På fredag kommer Carlsbergs gå-i-byen app, og om få uger følger en lignende app fra et iværksætter-team. Men allerede nu er linjerne trukket hårdt op med anklage om kopiering.

Der er lagt op til konkurrence på gå-i-byen apps, for på J-dagen på fredag lanceres Crowdit fra Carlsberg, og om ca. tre uger kommer så Doobi.

Men før premieren falder der hårde ord fra teamet bag Doobi – bestående af tre iværksættere, med Søren Andersen i spidsen. De anklager nemlig Carlsberg for at have stjålet deres app.

”Jeg fik et chok, da jeg læste om app’en, for den er identisk med vores. Vores hovedudvikler har kigget på deres app og fortalt, at de har taget alt og kopieret – selv geo-lokation, filtrering, push og map view,” siger Søren Andersen.

Beskyldningen om at have kopieret Doobis app afvises dog blankt af Carlsberg, og Søren Andersen har da heller ingen dokumentation for påstanden. Men her er historien:

Sidste sommer tog de unge iværksættere fat på udviklingen af Doobi, og i november kontaktede Søren Andersen Carlsberg.

”Jeg taler først med en produktchef om app’en, og han beder mig kontakte marketing. Jeg taler så med en marketingchef, og han får hele smøren om vores app, med geolokation, i byen, social og så videre. Jeg fortæller, at det vil være det perfekte værktøj for dem med hensyn til branding og gå-i-byen liv, og det vil være kosteffektivt, dels fordi vi udvikler den, dels fordi den er båret socialt. De kan sponsere den, og vi kan samarbejde om marketing,” siger Søren Andersen.

Han tilføjer:

”Vi taler sammen i to omgange, men til sidst får jeg beskeden, at ideen er god, men at det ikke er den vej, Carlsberg vil gå. Det passer ikke ind i deres strategi, der mere går på brand-baserede apps som afterski.”

Doobi-folkene arbejdede herefter videre med app’en og hørte ikke siden til Carlsberg – før de læser om præsentationen af Crowdit.

”Vi er både gale og kede af det, og jeg synes, at Carlsberg mildt sagt er tarvelig. De har jo stjålet samtlige vores ideer og lancerer dem nu som deres egne. På en hjemmeside, der var åben dengang, præsenterede vi – i grove træk – Doobi-app’en. Og jeg har jo fortalt ganske detaljeret om app’en til marketingchefen, for man beder jo ikke om et møde og en underskrevet aftale om intellectual property, inden man præsenterer sin idé,” siger Søren Andersen.

Doobi-folkene gik allerførst til spillestederne med ”en Ny & Innovativ gratis App med fokus på at samle Danmarks Natteliv, overskueligt og nemt” – her hørte de om en Live app, som Carlsberg-koncernen var inde over. Det var kun koncerter, så det måtte være oplagt for Carlsberg, mente Doobi, at tage fat i deres app, der breder oplevelsen ud.

Hos Carlsberg Danmark tager kommunikationsdirektør, Jens Bekke, også udgangspunkt i Live app, når historien om Crowdit skal fortælles:

”Allerede i 2010-11 deltager Carlsberg Danmark sammen med Billetlugen, TDC Play og Vega i udviklingen af Live app, som havde til formål at forbedre koncertoplevelsen. I dette udviklingsforløb opstår ideen om en gå-i-byen app, som fødes i samarbejde med udviklingsteamet fra Onlinecity & Appear. De udarbejder koncept og scope for Crowdit – og modtager betaling for arbejdet. Herefter sættes opgaven med selve udviklingen af app’en i udbud, hvor fire potentielle leverandører byder på opgaven: Nodes vinder udbuddet i begyndelsen af i år ,” siger Jens Bekke.

Han tilføjer, at hvis man i Carlsberg havde kendt til Doobis arbejde, så havde det været nærliggende at have haft Doobi-folkene med i udbuddet .

Søren Andersen erkender, at han i bakspejlet har været naiv – bl.a. fordi den aktuelle anklage mod Carlsberg er uden beviser, og at sagen således vil være iværksætter-teamets ord mod Carlsbergs.

”Jeg har ikke noteret navnet på Carlsberg-manden, og jeg har ingen mails. Det eneste, jeg kan dokumentere, er, at vi har været i gang med denne app i lang tid, og at jeg tilbage i september sidste år begyndte at sende salgstekst ud til spillesteder. Carlsberg har ikke kopieret selve designet – deres er faktisk flottere – men vi har selvfølgelig arbejdet videre med app’en siden, så vi nu har flere features, end de har, og vores app virker mere enkel i funktionaliteten,” siger Søren Andersen.

Til dette siger Jens Bekke:

”Vi kan ikke finde nogen hverken i Carlsberg Danmark eller i Carlsberg Group, der har talt med ham. Vi har tidligere lanceret to barfinder-koncepter med vores ski app og euro app – og den første barfinder blev udviklet af Foursquare tilbage i 2008. Søgefunktioner m.v. er generiske, og det er mere mindsettet – at barer selv kan uploade, at brugerne er med, og at brandingen er begrænset – der adskiller Crowdit fra de konkurrerende apps, vi har set i andre lande,” siger Jens Bekke.

Kommentarer

  1. Når man er klar til at præsentere sin ide og koncept for andre, skal ideen og konceptet være stærk nok til at det ikke bare nemt kan kopieres. Men samtidig er det jo ikke utænkeligt at andre får en lignende ide.

    De omtalte App’s success består jo næppe kun i deres design og funktioner, men i høj grad også at de anvendes aktivt af mange i målgruppen. Her har Carlsberg jo sikkert godt styr på deres distributionskanaler….

    Så op på hesten og find et koncept der er stærkt nok til at det ikke kan kopieres hen over natten.

    Jeg kender eksempelvis en, der ville lave en e-handelsløsning med salg af børnetøj. Men nu er der rimelig mange der har “stjålet” den ide, så konceptet var nok ikke helt skarpt nok :).

  2. Idéen er alligevel ikke unik og særlig alligevel. Synes nu Crowdit er eksekveret som en meget kompleks app.

    Prøv Vamos i stedet. Den viser bare de events der er i nærheden på en meget nemmere og simplere måde. Ikke noget med ruter, nyhedsfeeds eller andet der pludselig ligner en ny social platform.

  3. Snakker man med nogen om sin idé, som man ikke er 100% sikker på vil tage den, bør man få dem til at skrive under på en hemmeligholdesesaftale, hvor det selvfølgelig også skal være konkretiseret at virksomheden ikke må tage idéen.
    Det er dog super ærgerligt hvis den direkte er blevet kopieret, og kan godt forstå at iværksætterne er pisse skuffede.
    Det er ikke altid bedst at være den første – nogle gange er det bedre at være #2. Tjek ud hvor Carlsbergs app halter og lav jeres bedre når i udgiver den. Held og lykke!

  4. Hvad forventer folkene bag Doobi? det virker tåbeligt og uprofessionelt at løbe rundt og råbe op omkring en app der efterfølgende tager dem et år om at færdiggøre, for så at tude over at der er nogen der er kommet i mål før dem.

    Og at de ikke får underskrevet en NDA, så beder de næsten om det, derudover er det bestemt ikke et nyt koncept, der findes flere apps der tilbyder samme service.

  5. or det første er Doobi på ingen måde de første på markedet med denne løsning og for det andet så er det ikke ligefrem den dybe tallerken der er opfundet. Til gengæld er det da altid godt med et skulderklap, når man føler man er blevet taget ved næsen. Jeg begrunder med følgende:\r\n\r\n1) En partner og jeg startede selv med en similar ide i starten af dette år (2012). På dette tidspunkt ingen andre spillere på markedet (i hvert fald ikke nogen vi kendte til). Planen var at vi ville samle nattelivet i en app, filtreret efter Genre, regioner, by osv. Indeholdende pushnotifikationer om events, virtuelle vouchers, Geolokation, eget socialt netværk med profil, chat osv, Hitlister med konkurrencer og jeg kan blive ved. Denne ide gik vi gang med at programmere eller rettere vi fik folk til det. I mellemtiden lukkede vi aftaler med steder, vi fik aftaler omkring markedsføring, trykt flyers. kort sagt alt blev kørt i stilling til release ultimo august 2012. VI havde et halvt år forinden kontaktet Carlsberg med samme ide om at et stærkt brand i ryggen ville styrke os væsentligt ligesom at de ville få en god reklame i det. Vi blev sendt videre til de markedsføringsansvarlige. Min partner fortalte selvfølgelig om vores ide og vores unikke markedsføringsplan, som vi vidste var bedre end konkurrenternes (kunne vi se på deres generering af brugere) ( OG!! læg mærke til jeg siger konkurrenter). Makkeren hos Carlsberg sagde at ideen lød god, men at det ikke var interessant for dem. Nuvel vi fortsatte ufortrødent. Da vi ramte august kunne vores leverandører ikke klare leveringen, vi måtte rykke releasen for både kunder og brugere. Det hele gik desværre i hårdknude og vi stod 1,5 måned efter vores oprindelige release med intet produkt. Det var her carlsberg kom på banen med Crowdit. AV!! tænkte vi! Carlsberg havde lavet en app der på mange måde kunne det samme som vores med nuancer og andet design selvfølgelig. vi valgte at skrinlægge projektet da vores budget på ingen måde kan måles med deres, vi har intet brand, det har carlsberg og samtidig vidste vi ikke hvornår vores ville være release-klar pga. leverandørerne. trist når vi havde lukket aftaler og alt var på gjort klar. Hvad kan man lære af det: >Aldrig og jeg siger aldrig kontakte samarbejdspartnere før at man har et produkt og eller som de andre skriver i tråden har sikret sig, jeg vil råde alle til at prøve selv inden man ser sig om efter samarbejdspartnere

    2) Som nævnt i pkt. 1 så er Doobi ikke de første på markedet. Det kan sagtens være at de har været i gang længere tid end os, men igen, vores skulle have været ude før deres (dejligt at få pudset glorien). I mellemtiden altså mens vi var i gang med udviklingen af vores opdagede vi to andre som rådede med det samme som os. “Big City Life” (en gut fra Aalborg) og “Nightsite”. Som seriøs konkurrent til vores produkt vil jeg nævne den første. Deres produkt er gennemført og efter min mening langt bedre en Carlsbergs også, man hvad hjælper det når Carlsberg har midlerne og brandet til markedesføringen (deres plan er jo 100.000 brugere på et år, det er seriøs markedsføring der skal til). Den sidste konkurrent er/var Barsektionen (gut fra københavn). Denne er knap så omfattende funktionsmæssigt, men alligevel har han formået at skaffe en del hype omkring den (i kbh). I mens vi er i gang popper der altså 3 konkurrenter op, som roder med nogenlunde det samme. Min pointe er: Doobi har ikke opfundet den dybe tallerken, og det med at snakke om stjæleri bliver jo en stor mudderkastning hvorfor jeg siger at denne artikel er mere vand ud af ørerne og et forsøg på “!hvor er det dog ærgeligt at carlsberg stjal jeres ide-skulderklap”. Hvis der var nogen der skulle have disse var det nærmere dem der kom jer i forkøbet.. rnDet her kan virke lidt hårdt: Tør øjnene og kom videre og find en ny ide – Whatever it takes!

  6. Spændende diskussion.
    En app du kan bruge til at finde de bedste gå-i-byen-steder, aktuelle tilbud i nærheden og hvor vennerne er henne i aften lyder som en virkelig god idé. Men hvad er den værd?
    Ikke spor. Jeg havde selv den idé i 2007/8 og talte med flere startups som havde den samme. Vi kunne dengang ikke eksekvere pga. teknologi. Det kan man i dag, men hverken idé, teknologi eller viden er diffentierende. Jeg har skrevet en lille kommentar her: http://goo.gl/b8Esr

  7. Præcis!. Det ER ikke den dybe tallerken, men en naturlig udvikling pga. teknologien. det er en god ide og kræver selvfølgelig et godt produkt, men sådan en/et ide/produkt er ingenting uden den rigtige markedsføring. Den rigtige markedsføring har Carlsberg mulighed for at give og uanede midler til at fastholde et hype omkring den. Det er der ikke mange startups der har, hvis overhovedet nogen. VI havde ikke. Men nu har Doobi jo fået noget PR og et skulderklap og vi er i fuld gang med næste projekt 🙂

  8. Jeg synes det er en spændende diskution.
    Den ene har haft en ligende idé, den næste mener ikke man skal råbe højt om sine idéer, den næste snakker om genialitet.

    Jeg har research´et lidt på nettet. Og jeg har faktisk ikke kunnet finde nogen der laver tilsvarende. Det er faktisk vildt, at to ens app´s kommer ud på næsten samme tid, og endda fra samme land. Det er squ lidt pudsigt.

    Uagtet om det eksistere, en har haft en tilsvarende ide, eller om ideen er nem at sjæle, så synes jeg at holdningen er foruroligende, og glemmer den røde tråd.

    ER DET I ORDEN AT STJÆLE?
    Lever vi virkelig i en verden, hvor alt skal være hemmeligheder, og hvor man ikke kan komme frem i verdenen, fordi man skal pakke alt ind i kontrakter, NDA´er m.m. for at komme frem i verdenen?
    Eller er det i orden at snuppe andres ideer og løbe videre med dem uden at fortælle det.

    Det er naturligvis derfor der er noget der hedder patent, og det er naturligvis derfor det er opfundet. Men det er da sørgeligt.

    Men uagtet hvad, synes jeg ikke det er ok at stjæle,.. i hvertfald ikke på den måde.. 🙂

    Jeg håber I er enige. 🙂

  9. Jeg forstår hvor du vil hen med den artikel, men jeg synes du undervurderer betydningen af Carlsbergs Brand. De har selv været ude og sige at de indenfor et år vil have 100.000 brugere til app´en for at det kan nås skal produktet være innovativt hele tiden, og markedsføringen skal være utrolig stor- med andre ord der skal smides nogle slanter efter skidtet. Det er der ingen startups der kan levere. Carlsberg vil i løbet af kort tid nå ud over mange flere grene i landet end de andre App´s, Fordi de netop er et brand der er repræsenteret i hele Danmark. Carlsberg ligger på 60-70 % af markedet herhjemme fordelt på alle regioner. De andre App´s er nødt til at lancere i mindre dele i landet, for det kræver en kæmpe stab for at kunne nå ud alle steder på samme tid. tro mig, min partner og jeg har analyseret vores modstandere og ingen af dem har nogen nævneværdig kendskab og netværk i branchen – ikke i Carlsbergs størrelsesorden. Carlsberg leverer en gratis markedsføringsportal til stederne – fordi dette er et markedsføringsstunt for brugerne. De andre/Vi andre skal tjene penge på noget, det hedder sig enten reklame eller en ydelse for at markedsføre sig igennem “portalen -sidste del er svær nu og her har Carlsberg igen en fordel fordi de har den direkte kontakt til stederne HVER DAG når de vil. i løbet af 14 dage har crowdit små 2000 likes på facebook – det er der ingen af de andre app´s der kan præsterer.

    Brugerne henter ikke 4 forskellige app´s til nattelivet. De henter en og den der passer bedst til dem. Når der ikke er voldsomme nuancer i mellem de forskellige løsninger og det er der af gode grunde ikke. Så er det den der kommer først – og downloades mest. Carlsberg vil altid i sig selv være et kvalitets stempel, et brand som alle andre først skal til at bygge op. og det tager år.

  10. Jeg forstår ikke hvad du vil tage patent på. du kan tage patent på den specifikke kodning og design, men ellers ikke.. Som sagt er det ikke den dybe tallerken der opfundet og at sige at Carlsberg har stjålet noget er rene spekulationer, som han selv siger har de lavet noget lignende med Livemusik før, så dette kan jo bare være en overbygning ligesom at de kan have taget pulsen hvad der sker og rykker lige pt. med nattelivet og taget skridtet for at imødekomme dette.

  11. Må jeg anbefale at læse Wired’s april artikel om de 3 Samwer brødre, der har lavet en gedigen formue på at være nummer 2 med det samme som nummer 1. Der er nogen meget interessante betragtninger om hvad cloning efterhånden er og ikke er.

    Citat Jerry Colonna: “Should Tim Berners-Lee, who invented the protocols for the web, sue everybody? You’re all aggressively copying hypertext linking. Come on!” he sighs. “If you really want to compete, outdo them. I was an investor in Lycos, the first search engine, and we spun that out of research at Carnegie Mellon University. My first venture firm provided the initial capital to do that. Should we sue Google? Google killed them because they did it better. Hats off to them.”

  12. Hej Niels.

    Jeg forstår udemærket hans betragtning omkring dette (Simons blog) og giver ham også ret meget hen af vejen. Min pointe er at jeg mener han undervurderer Carlsbergs Brand og ikke mindst glemmer at forholde sig til virkelighedens facts når han nu bruger eksemplet med os nattelivs-app iværksættere. Kort sagt mener jeg ikke han har lavet sin research ordentlig. De eksempler han bruger er ikke valide i den sammenligning han prøver at lave.

    Mvh.
    Geisler

  13. m.h.t. at få underskrevet en hemmeligholdesaftale er det selvfølgelig en rigtig god ide… men nu er det bare sådan at i det her tilfælde – hvor DoobiGruppen ønskede samarbejde med Carlsberg. Så det bare rigtigt svært/umuligt at ringe til Carlsbergs marketingschef og få et møde i hus, uden man fortæller om ideen i detaljer… Carlsbergs MC vil jo nok først høre om idéen, inden han vil booke et møde.. så efter min mening har Doobi ikke “dummet” sig. Men tanken om at lave en protal til nattelivet, som har denne form for forretnings-case, ved jeg at flere har siddet med og stadig gør det… så tanken er ikke unik, så derfor tror jeg ikke på det rent kopi..

  14. Sagen handler vel i bund og grund om at komme først og bedst eksekveret på markedet med køreklar og brugervenlig app med masser af content.

    Carlsberg har som jeg ser det, prøvet i et par halvhjertede forsøg bla. gennem Soundvenue osv. at lave en app til spillesteder/nattelivet. Men bliver opmærksomme på det yderligere potentiale gennem møder med Doobi.

    Efterflg. istedet for at samarbejde med Doobi sender de projektet i udbud bla. førende app udviklere i DK, for at få hele kagen for dem selv. Men spørgsmålet er så hvorvidt den kravspec der er sendt i udbud er komplet kopi af de funktioner Doobi har forelagt Carlsberg?

    Desuden har små iværksættere ikke samme likvide midler, med 1 million eller 2 i ryggen til at lave en app på rekord tid kan Carlsberg så få first mover fordelen.

    Carlsberg har jo i princippet muligheden for at gøre dette fremadrettet i andre sammenhænge, såsom iværksættere som foreligger event koncepter eller konsulenter som kommer med strategioplæg.

    Så jeg synes bestemt ikke dette det er iorden at sende det udbud uden at spørge Doobi om de ville byde ind med noget…

  15. Selvfølgelig må man ikke stjæle, og det er ærgerligt hvis kreativiteten skal lide under kynisme, NDA’er og corporate cool cash.

    Vi må i hvert fald ikke glemme at værne om den iværksætterånd, der kendetegner branchen og ligeledes er nøglen til fremtiden. 🙂