5 strategiske fokuspunkter til 2017-planen

Jeppe Berggreen
adm. dir. i Director

Marketing skal flytte virksomheden der, hvor det er allervigtigst: I målgruppernes opfattelse og adfærd. Her er 5 bud på strategiske fokuspunkter i din 2017-plan.

Du kan sikkert med fordel videreføre nogle af dine succesfulde marketingaktiviteter, som allerede har skabt gode resultater.

Men marketing skal også flytte virksomheden der, hvor det er allervigtigst: I målgruppernes opfattelse og adfærd.

Her er et bud på 5 fokuspunkter, som bør fylde i dine strategiske prioriteter:

  1. Styr på data
  2. Merværdi for kunderne
  3. Video i kanalmikset
  4. Automatisering
  5. Modige målsætninger

Styr på data

Guldet ligger i jeres data. Men det kan koste guld ikke at have styr på databehandlingen. Når den nye EU-persondataforordning træder i kraft i Danmark i 2018, skal der være styr på en lang række processer og formalia.

En vigtig ændring med EU-persondataforordningen er, at bøderne for overtrædelser kan blive massive.

Så man må ikke undlade at give dette fokus i 2017. Der skal investeres tid og måske ekstern rådgivning for at komme i mål i tide.

Merværdi for kunderne

Alle virksomheder i dag har defineret deres ’why’. Der er et formål med virket og ofte et sæt af detaljerede målsætninger til at bakke det op.

Ofte er produkter og services pakket ind i kommunikation, som afspejler dette ’why’. Når det er bedst, er der fokus på den klare værdi.

Men vi skal løbende genoverveje disse værdibudskaber. De skal fornyes, så vi ikke går i stå i kundernes øjne.

Lad 2017 (også) være året, hvor du sætter dig for at overraske positivt og overgå forventningerne i kundekontakten. Det lønner sig altid.

Video i kanalmikset

Video skal spille en rolle i jeres kundeinteraktion i 2017!

Der er ingen tvivl om, at kampen om målgruppernes opmærksomhed skal vindes med mere visuelt indhold.

Særligt video giver lang taletid sammenlignet med andre budskabsbærere i et travlt og fragmenteret mediebillede.

Det kreative skal fylde noget. Men også videoer med f.eks. produktforklaringer, betjeningsinstrukser, vedligeholdelse og selvbetjening kan skabe både bred og loyalitetsskabende involvering.

Så hvis ikke video allerede er en strategisk kanal, så få det med i 2017-planen.

Automatisering

Automatisér dele af dialogen med kunderne. Det er muligt, og I har teknologien allerede. Det vigtigste er at komme i gang – også med at teste for at lære.

Måske vil I fortsat have fokus på permission marketing for at få bedre adgang til at være til stede relevant for kunderne.

Men automatisering kan være det, der sikrer, at I kan frigive ressourcer til at nå alle de øvrige målsætninger.

Så der er ikke noget, der må stoppe automatiseringen der hvor det giver mening uden at forringe kundeoplevelsen. Hvis det virker, så sæt strøm til det i 2017.

Modige målsætninger
2017 skal være ambitiøst. De fleste brancher befinder sig nu i en gunstig konjunktur. Marketing skal sætte dagsordenen for virksomhedens vækst og resultater.

Er du en modig CMO/marketingchef, opstiller du klare, konkrete mål for, hvor mange ordrer, leads, følgere og permissions, dine aktiviteterne skal skabe i løbet af året.

Og du melder målene ud i organisationen, så de kan få fælles liv. I værste fald når du målet – og har været for uambitiøs. I bedste fald halter du lidt bag efter hele året og lærer en masse.

Gennemgå dine handlingsplaner og se, om de fem fokuspunkter er med, og kan sikre dig målbar effekt i 2017.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning