Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk
Konstellation & Republica ændrer den kreative top og åbner nyt bureau.

De to poster som kreativ direktør droppes og afløses af en Chief Creative Manager – i form af Thomas Torp til at begynde med. Samtidig lanceres et nyt senior-bureau.

Konstellation & Republica ryster i dén grad posen, når det gælder strukturen i den kreative afdeling – de to poster som kreativ direktør nedlægges, hvilket har medført et farvel til Thomas Pries og en ny rolle til Clare McNally.

Stillingen som kreativ direktør redefineres og i stedet indsættes en Chief Creative Manager, der får ansvaret for at optimere forholdene for de kreative.

”Det bliver som en manager for et band: Skal ikke spille selv, men sikre de optimale rammer for bandet, så det kan spille max,” siger Susanne Lund, der er adm. direktør for Konstellation & Republica.

Det kreative ansvar for de enkelte projekter lægges ud på kreative leads. Nye kræfter er sat i stilling og sidst, men ikke mindst, åbner bureauet Kollektivet. En hub for branchens tungeste senior kreative og strategiske freelancere.

De kreative direktører først:

Thomas Pries er blevet tilbudt en stilling i det nye setup, som han ikke har ønsket at tage imod. Han stopper således hos Konstellation & Republica. Clare McNally har inden organisationsændringen haft et ønske om at arbejde mere med strategisk brand building, undervisning og egne kunder. Hun fortsætter derfor på bureauet som Strategic Brand Creator – i en deltidsstilling.

Thomas Torp som konstitueret Chief Creative Manager 

Til den nye post som Chief Creative Manager har bureauet hyret Thomas Torp – til at begynde med. Han har – sammen med Nicolai Berthelsen – sit eget TorpBerthelsen, og Thomas Torp er konstitueret til at starte funktionen op.

Opgaven og den fremtidige stilling indebærer ansvaret for at optimere forholdene for de kreative og coache dem løbende. Sikre et inspirerende miljø og et godt samarbejde både blandt de kreative, React og med resten af bureauet. Og ikke mindst at den enkeltes evner får den bedste grobund for at blomstre.

Susanne Lund bekræfter, at hun er på udkig efter en person, der kan fortsætte på posten, når Thomas Torp har løbet stillingen i gang.

I forlængelse af stillingen som Chief Creative Manager siger Susanne Lund:

”Erfaringerne fra vores ungdoms-talent hub React viser, at når kreative får ansvaret og er lead på projekterne, så løfter de sig. Selvfølgelig i samarbejde med bureauets ledelse, projektledere og strategiske plannere. Det er denne arbejdsform, som vi gerne vil folde ud i resten af organisationen. Fordi det har vist sig at være en succes. Både for vores kunder og for alle på bureauet. Det mere organiske setup og den fladere struktur giver plads til større udfoldelse for den enkelte og gør, at vi kan rumme flere moderne entreprenører.”

Nyt bureau for senior-freelancere

Konstellation & Republica åbner derudover også et nyt bureau; Kollektivet, der bliver en hub for ”branchens tungeste senior kreative og strategiske freelancere”.

Det sker i praksis ved, at Konstellation & Republica stiller lokale til rådighed på Søtorvet i København, hvor React i forvejen holder til.

Konstellation & Republica på Søtorvet i København, hvor det nye bureau, Kollektivet, åbner om en måned.

”Der er en talentmasse derude, som ikke ønsker faste rammer, men som i det daglige savner samspil med andre. Derfor inviterer vi inden for i Kollektivet by Konstellation & Republica. En kreativ og strategisk hub med fri plads om det runde bord, hvor der er plads til 6-8 i alt,” siger Susanne Lund.

Kollektivet skal i ordets bedste forstand drives af ”beboerne”, som skal forme deres eget regelsæt. Nogle kan være der i en længere periode, andre i kort tid. Det bestemmer de selv. Kollektivet lanceres for at fokusere på den erfaring, der findes i branchen – uden for bureauerne.

Målet er fælles sparring. Kollektivet kan trække på de unge talenter i React og på produktionsapparatet hos Konstellation & Republica, hvis det skulle være, og omvendt kan der trækkes på seniorkræfter i Kollektivet – bl.a. som advisory board.

Poul Mikkelsen som tovholder for første hold

Opgaven at sammensætte det første hold i Kollektivet er lagt i hænderne på Poul Mikkelsen.

”Poul er præcis en af de store legender i branchen, som vi utrolig gerne vil have i Kollektivet. Vi er derfor rigtig glade for, at han er med på ideen”, siger Susanne Lund og suppleres af Poul Mikkelsen:

“Det, Susanne Lund har foreslået, ser jeg som meget visionært, og så passer det perfekt ind i mit faglige liv lige nu. Jeg har altid været meget passioneret om mit arbejde og er så heldig i disse år at kunne fordybe mig i nogle få store definerede opgaver. Men jeg savner kolleger. Og når jeg nu selv kan være med til at vælge legekammerater, så kan jeg ikke sige nej. Hver for sig har vi frihed. Men tag ikke fejl; ved at indgå i fællesskabet med resten af bureauet vil vi kunne knække de allerstørste og sværeste nødder”.

Tre nye chefer og leads

Udover den nye kreative struktur og det nye bureau præsenterer Konstellation & Republica tre forfremmelser/nyansættelser:

Søren Michael Nielsen har været ansat på bureauet siden 1. august 2016, og pr. 1. januar fik han rollen som Chief Technology Officer (CTO) og trådte ind i bureauledelsen. Han har arbejdet med programmering siden 1984, og online markedsføring siden 1995. Først som selvstændig, og siden år 2000 på bureau. Søren Michael Nielsen får ansvaret for den digitale udviklingsafdeling, herunder udviklere, digitale designere, Q&A samt processer, værktøjer etc. og er digital sparringspartner for kunder, de kreative, projektledere og strategiske plannere.

“Søren er en erfaren herre, som nogle af os har haft fornøjelsen af arbejdet sammen med i mange år – dels på AdPeople, dels på Bates Y&R. Det er en stor fornøjelse at få Søren og hans kompetencer repræsenteret i bureauledelsen” siger Susanne Lund.

Martin Gjerløff. Bureauets nye strategichef med mange års erfaring i branchen. Han har været strategidirektør på Saatchi, Digital Strategic Director på Brandhouse og Executive Planning Director på DDB, og senest som founder af The Insight Job.

“Martin er en utrolig skarp strateg og en inspirerende kreativ sparringspartner. Vi har længe ønsket at arbejde sammen, og i slutningen af sidste år lykkedes det endelig,” siger Susanne Lund.

Peder Schack bliver pr. 01.02.17 en af bureauets kreative leads. Peder Schack har en lang karriere bag sig – senest i 8 år som partner på Bates Y&R. Inden da var han ansat som kreativ direktør på Y&R. Hans mangeårige karriere har også indbragt adskillige priser. Senest har han i samarbejde med Anew skabt en film til Stryhns, som vandt en Epica og var den eneste film fra Danmark i 2016, der blev shortlistet i Cannes.

”Stærke kræfter kommer mere i spil, når vi løfter i flok. Vi føler selv, at det er en ny måde at anskue kreativitet på, som føres ud i livet her i begyndelsen af 2017. Ingen kan alt, men vi kan supplere hinanden og sammen opnå de bedste resultater”, siger Susanne Lund.

Kommentarer