Kreativ duo støtter grimme og glemte dyr

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

To unge London-danskere har koblet Valentinsdag og velgørenhed sammen på en lidt utraditionel måde.

Hvad gør man, når man gerne vil støtte verdens truede dyr, men bare finder pandaen og tigeren lidt for mainstream?

Man gør det til en dyd at opstøve de grimme og glemte dyr. Dem, som ganske vist er truede, men qua deres uheldige ydre bare ikke får den samme opmærksomhed som nuttede dyrebørn med pels.

Sådan gjorde i hvert fald den London-baserede duo Lea Brisell og Alexander Venndt, som med projektet ’Ugly & Forgotten’ nu har lanceret en kollektion af trykte valentinskort med – lad os nu være ærlige – virkelig grimme dyr på.

”Vi har i lang tid haft ideen om at støtte nogle andre end de sædvanlige nuttede dyr, som normalt får alle donationerne. Som navnet siger, fokuserer vi på nogle af verdens grimmeste dyr – dyr, som er glemt og ellers upopulære,” fortæller Alexander Venndt, der ligesom Lea Brisell er art director på reklamebureauet Droga5 i London.

True love is blind
Såvel forretningsmæssigt som i forhold til budskabet om at huske på dem, der måske savner lidt kærlighed, så de to unge kreative en mulighed i forbindelse med Valentinsdag:

”Alene i Storbritannien bliver der sendt 25 millioner valentinskort hvert år. Vi håber, at vi kan tage bare en lille del af dette marked. Disse dyr er stadig en vigtig del af verdens økosystemer, og som der står på forsiden af kortene: ‘true love is blind’. 

Sammen med en række små dyrevelgørenhedsorganisationer fra hele verden fik duoen sat seks af de mindre attraktive truede dyr på tryk på miljøvenligt genbrugspapir 

”De velgørenhedsorganisationer, som vi arbejder sammen med, er meget små og specialiserede inden for deres felt, og de får normalt ikke meget opmærksomhed. De blev derfor utrolig glade og overraskede, da vi kontaktede dem,” siger Alexander Venndt.

Overskuddet fra hvert solgt kort på uglyandforgotten.com går til de pågældende organisationer.