Kundeklubber: Her er de bedste og dårligste

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Forbrugsforeningen kommer bedst ud, mens Magasin ligger sidst. Også Matas ligger i bunden.

Forbrugsforeningen er den bedste kundeklub. Og den dårligste er Magasins.

Det synes i hvert fald 66.000 forbrugere, der har deltaget i en undersøgelse, foretaget af CBS.

En af årsagerne til, at Magasin er nummer 10 ud af 10, er at man som medlem af Magasins kundeklub ikke får rabat.

”Vi adskiller os fra de andre kundeklubber, fordi vi ikke har et pointsystem. Vi har et mere kommunikationstungt loyalitetsprogram, hvor vi inviterer medlemmerne til særlige arrangementer,” siger marketingchef Birgit Winkel til Berlingske.

Hos Forbrugsforeningen er der til gengæld kontant afregning og en typisk forbruger får ifølge adm.dir. Finn Borgquist sagtens få 5.000 kr. udbetalt en gang om året.

Ekstern lektor Per Østergaard Jacobsen, der står bag undersøgelsen, siger til avisen, at der bør være andet end rabat til forbrugerne i en kundeklub:

”Virksomheder har ikke kundeklubber for at præmiere forbrugerne. Deres tilgang er endimensionel og fokusset er udelukkende på øget markedsandel. De burde i stedet tænke på, hvad de kan gøre for deres kunder.”

Kundeklub Top 10

  1. Forbrugsforeningen
  2. LO Plus
  3. Coop
  4. Ikea
  5. Sportsmaster
  6. Imerco
  7. H&M
  8. Fætter BR
  9. Matas
  10. Magasin

Berlingske Business, p. 12.