Lad være med at gøre grin med konkurrenten

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

En ny undersøgelse viser, at brugere af sociale medier ikke bryder sig om, når virksomheder gør nar af konkurrerende brands.

De sociale medier har med tiden fremavlet en ironisk og til tider hård tone på internettet. Derfor er det heller ikke uhørt at virksomheder trash-talker hinanden i deres post, skriver Fast Company.

Et enkelt eksempel herpå kunne være, da Delta Airlines blandede sig i United Airlines ’leggings-ban’ og den kontrovers forbuddet affødte, ved at opfordre egne passagerer til at iklæde sig leggings på Delta-flyrejser.

Med dette tweet scorede Delta Airlines både omtale og overskrifter, men selvom det med sikkerhed morede nogle, viser en ny undersøgelse foretaget af Sprout Social, at forbrugerne ikke bryder sig om denne slags beskidte kneb og billige point.

Hele 67 pct. af respondenterne angav, at de finder det irriterende, når brands gør grin med deres konkurrenter.

Brands, som benytter sig af slang, scorer også højt på irritationsbarometeret; 69 pct. finder virksomhedernes forsøg på at være ’hippe’ irriterende. Et andet forbruger-turnoff er brands, som ytrer sig politisk på sociale medier; 71 pct. af SoMe-brugerne irriterer sig over dette. Topscoreren er ikke overraskende, når brands gør grin med deres forbrugere; dette irriterer hele 88 pct.