Leg med datterselskaber kostede på bundlinjen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Datterselskaberne er nu solgt fra og der er kommet ny ledelse i Gorm, som dermed vil fokusere på kerneforretningen.

Datterselskaber, der skulle disrupte bureauet er solgt fra; ny bestyrelsesformand er tiltrådt og bureauet ledes nu af fire ligeværdige partnere.

Der er sket en del hos Gorm Agency, siden de i september 2016 meldte ud, at de oprettede tre datterselskaber, der skulle disrupte branchen ved at beskæftige sig med data, softwareudvikling og digitaliseret salg.

De tre selskaber er nu solgt fra til den ene af de to partnere og majoritetspartnere, Karsten Koed. Det er sket i forbindelse med et planlagt generationsskifte og han er samtidig er trådt ud af Gorm Agency .

Den anden partner, adm.dir. Søren Stemann Beck, ejer nu bureauet med tre øvrige partnere: Kreativ direktør Morten Gad, UX-direktør Lasse Øster Jørgensen og kontaktdirektør director Kenneth Mørk.

Samtidig har bureauet fået en ny bestyrelsesformand, som er Nikolai Kronborg Han har tidligere været hos Hello Group og Brandhouse og i dag er professionelt bestyrelsesmedlem.

Oprettelsen af de tre datterselskaber, der nu er solgt fra, har sat sine spor i regnskabet for 2016.

”Vi har tabt 1,2 mio. på bundlinjen. Vi evnede ikke at rykke i 2016, fordi vi syntes, at det var sjovere at lege med datterselskaber. Men i bagklogskabens klare lys lå de for langt fra vores kerneforretning og strategiske målsætning, som er at være et kreativt digitalbureau. Men nu er de solgt fra og vi er tilbage på sporet og har landet en del nye kunder i starten af året,” siger Søren Stemann Beck.

De nye kunder, som bureauet har landet, er bl.a. den tyske online gigant Tchibo, Industriens Uddannelser, Sex & Samfund, Kattens Værn, Green Mobility og Sundhedsstyrelsen.

Nøgletal

  • Bruttoavance 12 mio. kr. -12 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 750.000 kr. -12 pct.
  • Lønandel 86 (75)
  • Resultat af primær drift -1,2 mio. kr. (470.000)