Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Mads Mikkelsen er på cykeltur gennem København og danskhed i Carlsbergs store UK-kampagne.

En ny integreret kampagne til 15 mio. pund skal mejsle Carlsbergs danske arv ind i englændernes bevidsthed og vende et dalende pilsnersalg. Mads Mikkelsen er frontfigur i en netop lanceret reklamefilm.

Hvorfor er vi danskere så lykkelige? I en nærmest H.C. Andersen’sk eventyrlig reklamefilm forsøger vores alle sammens Mads Mikkelsen cyklende gennem København at finde svaret. Spoiler alert: Det er nok, at vi laver verdens bedste øl…

Filmen lanceres i dag som led i en ny kampagne med titlen ’The Danish Way’, der har netop ramt det britiske marked.

Ud over at være en del af Carlsbergs Rebrew-strategi om at sætte bryggeriets rødder i fokus er det danske tema ikke tilfældigt valgt i netop England. Lige derovre vest for os har de nemlig, siden Sofie Gråbøl i islandsk sweater lagde gaderne øde med Forbrydelsen, været ret vilde med snart sagt alt dansk.

’The Danish Way’ spiller således også på alle tangenter med Amalienborg, skovturshygge og dansk design, inden den tidligere Bond-skurk kan nyde en kold pilsner i nyt look med ’København’ fremhævet på flasken.

Salget reddes af rødderne
Realiteten er, at salget af pilsner i England skranter, og ifølge Liam Newton, der er marketingchef i Carlsberg UK, er det særligt nødvendigt som mainstream-brand at gøre forbrugerne opmærksomme på det enkelte mærkes unikke ophav.

”Danmark er kendt som en af de mest lykkelige nationer i verden, og danskernes syn på livet er centralt i vores kampagne. I årets løb vil forbrugerne se Carlsberg dele danskernes ritualer og filosofier i et forsøg på at hjælpe dem til at leve livet ’The Danish Way’,” siger Liam Newton.

Han fortæller, at målet med kampagnen er at fejre Carlsbergs danske rødder og give en dybere forståelse af koncernens ’Probably…’-slogan.

Hygge og hovedtelefoner
Carlsberg har postet 15 mio. pund svarende til 134 mio. kr. i den integrerede kampagne, der skal give mærket nyt liv på det engelske marked og vende udviklingen for den klassiske Carlsberg Pilsner, der i England hedder Carlsberg Export.

Reklamefilmen med Mads Mikkelsen er skabt af reklamebureauet Fold7 i en version på 60 og en på 30 sekunder og løber over de britiske tv-skærme indtil den 15. maj og igen til september. Hertil kommer biografvisninger, ligesom kampagnen omfatter emballage, OOH og digitale kanaler.

Kampagnen følges op af en række tiltag med Danmark i højsædet og muligheden for at vinde en række danskinspirerede præmier som ’hygge home kits’, trådløse hovedtelefoner og en rejse til Dronningens København.

De unge skal aktiveres
Et partnerskab med musiktjenesten Shazam skal som led i kampagnen være med til at sikre Carlsberg tilstedeværelse blandt de unge ’millenials’. Det er nemlig særligt her, skoen trykker for bryggerigiganten.

”Den grundlæggende årsag til nedgangen er, at de største segmenter – standard og premium pilsner – taber relevans hos millenial-kunderne. I vores optik kræver denne dramatiske ændring i det britiske ølmarked drastisk handling, og det er kernen i vores revitalisering af Carlsberg,” siger Liam Newton.

Han varsler en høj grad af kundekommunikation og -aktivering i forbindelse med rebrandingen og forventer i sagens natur, at dette understøtter Carlsbergs succes på det engelske marked.

Kommentarer