”Man skal huske at nyde vejen til målet”

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Christian Vollerslev har med flid og dygtighed arbejdet sig mod toppen i USA, men den 39-årige Dentsu Aegis-direktør er i lige så høj grad kendt som en ydmyg og sympatisk mand. Bliv klogere på ham og hans ambitioner her.

Man skal ikke researche ret længe på Christian Vollerslev, før der tegner sig et klart billede af en helt igennem rar mand. Et sympatisk menneske, afholdt kollega, kærlig ægtemand og far – og så lige chef for 10.000 mennesker i USA.

Efter sin nylige forfremmelse i Dentsu Aegis Network er Christian Vollerslev sammen med Per Pedersen fra Grey et af de absolut højest placerede danske bureaufolk i udlandet.

Som direktør for virksomhedens kommercielle aktiviteter i USA har Christian fra Hvidovre nu kontor i New York og ansvar for 10.000 ansatte og en omsætning på 15 milliarder dollars eller svimlende 100 mia. kr.

Det lå i kortene
Kolleger på forskellige niveauer beskriver ham som en firmaets mand, der ud over at være hårdtarbejdende og fagligt stærk er empatisk, tillidsfuld og altid loyal over for både medarbejdere, ledere og virksomheden som helhed.

Ifølge Dan Krause, som er CFO hos Dentsu Aegis i Danmark og blandt andet har fungeret som mentor for Christian Vollerslev, er det langt fra en tilfældighed, at netop han på så relativt kort tid er nået så langt.

”Med sine ambitioner, ihærdighed, arbejdsomhed og dygtighed ville Christian på et eller andet tidpunkt i karrieren nå en toppost, og det har han så gjort nu. Det er fuldt ud fortjent – måske lidt overraskende, at det er gået så hurtigt, og så måske alligevel ikke med tanke på hans drive, engagement og viden.”

Kan lære fra de bedste
Christian Vollerslev har – med en kort afstikker til Carlsberg – tilbragt hele sin karriere i Dentsu Aegis-koncernen.

Han begyndte som trainee hos sponsorbureauet Promovator i 2002, grundlagde Promovator Live og blev i 2009 adm. direktør for det samlede Promovator. Herudover stod Christian Vollerslev i spidsen for Posterscope, inden han for tre år siden drog mod Dentsu Aegis-hovedkontoret i New York og Harvards toplederuddannelse.

”Min ambition var at udvikle og udfordre mig selv, og det er det stadig. Det amerikanske marked er så enormt stort, hvilket også betyder, at mængden af talent er tilsvarende stor, og det giver mig en helt unik mulighed for ikke blot at arbejde med de bedste i branchen, men også at lære fra nogle af de absolut bedste,” siger han.

Hele vejen til toppen
Hvad tænker du om, at du nu er et af de højest placerede bureaufolk i udlandet?

”Jeg er selvfølgelig utrolig stolt og meget ydmyg, men tænker også, at jeg ikke er noget særtilfælde. Mange andre danskere kunne som jeg tage springet og gøre det med succes. Det ligger desværre i vores kultur, at mange ikke rigtigt tror på sig selv, og jeg har erfaret, at man med en dansk ledelsesstil kan komme ret langt, hvis man altså tør prøve.”

Direkte adspurgt, om han skal hele vejen til toppen, lyder svaret prompte:

”Ja! Men jeg ved samtidig, at jeg har meget at lære og jeg nyder vejen dertil. Man skal huske at fejre succeserne, men også at nyde vejen til målet.”

I spidsen for væksten
I 2015 blev Christian Vollerslev forfremmet til group commercial director, og i dag står der altså chief commercial officer på visitkortet. Foruden nogle meget lange arbejdsdage betyder det i grove træk, at han skal lede koncernens fortsatte organiske vækst.

”Næsten alle vores største konkurrenter opkøber, som vi også gør, i disse år en række bureauer. At vi kan outperforme dem i organisk vækst er en kæmpe tillidserklæring fra vores kunder til vores medarbejderes arbejde, og det er jeg i særdeleshed stolt af.”

Det samme er han af sin støt opadgående karrierekurve, men det er alligevel noget andet, Christian Vollerslev fremhæver som det, han er mest stolt af i sin karriere hidtil:

”At jeg har arbejdet sammen med så banebrydende kreative og knivskarpe mennesker, som jeg har. Jeg ville aldrig kunne sidde her og blive interviewet om min succes, hvis ikke jeg havde haft den store fornøjelse at arbejde sammen med dem.”

Faglig og social indsigt
Og begejstringen går da også den anden vej.

Christian Vollerslev beskrives som en uhøjtidelig, empatisk og humoristisk person – en, som kan tale med alle, og som alle kan lide.

Som leder går han forrest, lytter og engagerer sine medarbejdere med stor faglig og social indsigt, lyder det fra blandt andre Martin Baaring, der er COO i Dentsu Aegis Danmark.

Dan Krause fra det danske selskab glæder sig over, at organisationen generelt og USA specifikt har fået en leder med Christian Vollerslevs menneskesyn.

”De skal kunne komme til mig”
Den meget danske ledelsesstil er noget, den nyslåede chief commercial officer selv sætter en ære i at praktisere over there.

”Jeg vil gerne være en resultatorienteret leder, der har fokus på udvikling af medarbejderne som hele mennesker. Jeg vil gerne lede gennem tillid frem for autoritet, og jeg vil gerne give mine ansatte frihed under ansvar. De skal altid kunne komme til mig, når der er noget galt, og det gør de.”

At holde sig ajour med 10.000 mand synes at være noget nær umuligt, men ved at skabe mindre fora, communities, er det ifølge Christian Vollerslev muligt at have en stærk organisationskultur og nå sine fælles mål.

”Vores communities gør, at vi har mulighed for at få løbende og samlet information, og vores organisationsstruktur sikrer et effektivt flow af information og kommunikation gennem hele koncernen.”

Større og hårdere i USA
Forskellen på at arbejde i Danmark og USA er, med markedsføring som med så meget andet, størrelsen.

”Størstedelen af vores globale kunder har base i USA, så vi har mulighed for at skabe langt større synergier her. Rent karrieremæssigt er mulighederne for at lære og dermed avancere også større, fordi det er verdens største marked. Sidst, men ikke mindst, er der en stor kulturel forskel, så for at være helt ærlig, er konkurrencen bare væsentligt hårdere her.”

Selv om karrieren kører på skinner for Christian Vollerslev i det amerikanske, kan turen dog hurtigt komme til at gå de godt 6.000 kilometer tilbage over Atlanten:

”Jeg elsker Danmark, og det samme gør min danske hustru, som er mit et og alt. Hun gav mig sin fulde opbakning, da vi tog herover for at give min karriere en chance, så hvis hun en dag vil hjem, så følger jeg hende, som hun fulgte mig. Men vi har det nu meget godt her i New York!”