MEC får ny CEO – og ny organisation

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Uffe Henriksen gik til Danske Bank. Nu er hans afløser som adm. dir. så udpeget. Og han har benyttet lejligheden til at ændre organisationen.

Det kan synes banalt, at en direktør for et mediabureau taler om et fokus på kunderne. Men for Thomas Nolsøe er det ikke mere banalt end, at han har draget en konsekvens af det fokus og ændret organisationen på MEC.

Helt konkret kan han nu præsenteres som MECs nye adm. dir. Uffe Henriksen forlod posten for et par måneder siden til fordel for et nyt job hos Danske Bank. Thomas Nolsøe, der er Chief Strategic Officer Nordic i bureauet, trådte midlertidigt til, og nu er det så besluttet, at han skal overtage rollen permanent sideløbende med, at han fortsat vil bestride den nordiske rolle.

”Men det matcher meget godt med, at vi gerne vil have, at de nordiske funktioner også er meget hands-on i de enkelte lande,” siger Thomas Nolsøe.

Han har så som en af sine første embedsgerninger ændret bureauets organisation, og det er her hans tale om kundefokus kommer ind.

Tre teams i bureauet

Helt konkret har han organiseret bureauet i tre kundeteams: 2 i København og 1 i Aarhus. Der kommer en chef for hvert team – i København, Claus Enggaard og Helle Sørensen, der begge får titel af Chief Client Officer mens Claus Andersen i Aarhus bevarer titlen som adm. dir. for det aarhusianske kontor. De får alle både det fulde ansvar for og mandat til at hente de ressourcer ind, de har brug for til at servicere kunderne.

De indgår også i bureauets ledelse, som ud over dem og Thomas Nolsøe rummer Brian Steger med fokus på digital udvikling og Henriette Porskjær med fokus på analytics og insights.

”Selvom det er en organisation, der skal sikre et meget skarpt kundefokus, og det er de tre teamchefer, der spiller en nøglerolle, så skal vi sikre, at vi fortsat er oppe på beatet i forhold til udvikling,” siger Thomas Nolsøe og fortsætter:

”Det er ikke kun et spørgsmål om bits og bytes. Vi har igennem GroupM adgang til store ressourcer og viden om alt det nye – det er også et spørgsmål om det helt basale håndværk og om at vi gør en indsats for at udvikle og træne talenter. Reklameskolen var en fantastisk ting – den har vi ikke mere, og derfor skal vi gøre en indsats på dette område.”

Med i mange år

Thomas Noelsøe er ny i spidsen for MEC Denmark – men han er langtfra ny i MEC-regi. Han har faktisk været med siden 2001, hvor det hed Mediaedge og siden Mediaedge:CIA. Han har så bestridt forskellige funktioner i forskellige lande – herunder i flere omgange i Kina – hele tiden med et stort fokus på strategi.

”Som CSO har jeg naturligvis arbejdet med en række fantastiske kunder, men jeg har haft lige så stort fokus på strategien for vores eget selskab,” siger Thomas Nolsøe. Det er i den sammenhæng, at han har gjort sig nogle iagttagelser om udviklingen i branchen.

”Jeg synes, jeg har set en tendens til, at man udnævner flere og flere seniorer, som bliver en form for eksperter eller administratorer, der nok kommer rundt til kunderne, men alligevel kommer for langt fra kundernes dagligdag – og dermed også for langt væk fra værdiskabelsen,” siger Thomas Nolsøe og fortsætter:

”Vi har også haft meget fokus på alle de nye teknologier, og det er logisk. Men vi er efterhånden i en situation, hvor vi måske er blevet lidt for meget optaget af bits og bytes og hvad der skal ske i morgen frem for at fokusere på, hvad der giver mening for kunderne i dag. Det har vi taget til os og jeg tror det er en af årsagerne at Dagrofa og Beierdorf har valgt os i den seneste tid.”

Kunderejsen

MEC arbejder med et værktøj omkring kunderejsen, som spiller en central rolle i Thomas Nolsøes verden.

”Kunderejsen har man talt om i mange år, men den bliver mere og mere relevant i takt med, at kunderne erkender, at jagten på nye kunder rummer begrænsninger i forhold til at vinde markedsandele. Her får krydssalg, opsalg og loyalitet voksende betydning – og dermed kunderejsen,” siger Thomas Nolsøe og fortsætter:

”Mulighederne er enorme i forhold til teknologier og kanaler, der kan tages i anvendelse. Men kundernes behov kan være vidt forskellige alt efter deres situation. Derfor skal vi passe på med at være så optaget af det nye, at vi ikke spejler kundernes situation, og det er hvert enkelt kunde-teams ansvar at afkode disse behov, så vi sætter ind der, hvor man kan gøre den største forskel i dag.”