Mindre mediabureauer havde alle fremgang

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Regnskaber fra Vivaki, Havas, Face Media og Densou Trading Desk. Alle havde fremgang på toppen. Et enkelt gik tilbage på bunden.

Regnskaberne for 4 mediabureauer er landet, og de viser alle vækst. De hører dog til de små eller mindre, så det kan næppe tages som en strømpil – selvom det ikke vil overraske, hvis mediabureauerne som branche endnu engang vokser.

Tidligere har Orchestra afleveret regnskab, så der nu i alt er indleveret, hvad der svarer til en bruttoavance på 90 mio. kr. og det samlede resultat viser en vækst på næsten 25 pct.

Vivaki er det største af de fire – og faktisk det bureau, der er vokset mindst – mens det relativt nye, Densou Trading Desk er det mindste – og det, der er vokset mest.

”Vores 2015 var et vigtigt år for os, da det kun var vores andet leveår. Derfor var vi vanvittig glade for, at så mange annoncører ville arbejde sammen med os. Der er mange, der kan se, at der er en eksistensberettigelse for en uafhængig trading desk, der rådgiver om ejerskab af data, digital transformation og laver programmatic indkøb,” siger adm. dir. Anders Elley og fortsætter:

”For at understrege vores position er vi blevet første nordiske partner for Oracle for deres DMP produkt, der er den næste store bølge i annoncemarkedet.”

Anders Elley fortæller videre, at bureauet gik fra 3 medarbejdere i 2014 til 8 i 2015, og i dag er man 15 medarbejdere.

”Vores forretningsmodel er skruet sådan sammen, at vi har flere udviklere siddende i Serbien, Rumænien og Ukraine, hvilket giver os den nødvendige agilitet,” siger Anders Elley.

Havas er det næststørste af de fire – og her glæder adm. dir. Johnny Twile sig over fremgangen. Han har i år også overtaget lederskabet af reklamebureauet Havas, så man kan øge integrationen – men han må dog også leve med, at bureauet er det dårligste af de fire til at tjene penge.

De tre andre præsterer solide millionoverskud.

Nøgletal for Vivaki

  • Omsætning 276,556 mio. kr. +16,4 pct.
  • Bruttoavance 32,058 mio. kr. +9,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 915.943 kr. -6,4 pct.
  • Lønandel 59,6 (59,2)
  • Resultat før skat +4,318 mio. kr. +13,3 pct.

    Omsætning og bruttoavancen er oplyst af selskabet

Nøgletal for Havas

  • Omsætning 156 mio. kr. +17,3 pct.
  • Bruttoavance 15,5 mio. kr. +22,0 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,107 mio. kr. -6,3 pct.
  • Lønandel 49,2 (60)
  • Resultat før skat +0,147 mio. kr. -73,2 pct.

    Omsætning og bruttoavancen er oplyst af selskabet

Nøgletal for Face Media

  • Bruttoavance 21,1 mio. kr.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,107 mio. kr. -6,3 pct.
  • Lønandel 58,7 (58,1)
  • Resultat før skat +4,534 mio. kr. +32,4 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Densou Trading Desk

  • Omsætning 50,0 mio. kr. +100 pct.
  • Bruttoavance 6,1 mio. kr. +45,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,017 mio. kr. -27,4 pct.
  • Lønandel 36,5 (37,3)
  • Resultat før skat +2,652 mio. kr. +47,2 pct.

    Omsætning er oplyst af selskabet. Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz