Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk
Morten Strunge. Scanpix/Mathias Løvgreen Bojesen.

Store tv-reklamer kombineret med få sekunders onlineannoncering samt personaliserede data i lange baner. Det er serieiværksætterens opskrift på, hvordan man får kunder ind i butikken og holder på dem.

”Vi lancerede Mofibo med store tv-reklamer og fik 5.000 kunder inden for en uge. I starten tabte vi penge og det var derfor lidt af en burning platform. Alligevel skruede vi op for markedsføringen. Og vi brugte samme metode, da vi lancerede Plenti”.

Morten Strunge, manden bag bl.a. Onfone, Mofibo, Plenti, og senest Goodiebox, fortæller til Bureaubiz, at han altid vælger at gå aggressivt til værks i sin markedsføring og hvorfor og hvordan han gør det:

”Jeg bygger forretninger op, som skal give et afkast i dag eller i morgen og ikke først om 2 år. Magien opstår, når man kombinerer above-the-line markedsføring kombineret med en god onlineforståelse og et stærkt crm-koncept bygget på marketing automation”.

Udover en heavy markedsføring, er brugen af data det store mantra for serieiværksætteren. Det fortalte han til 300 deltagere i sidste uge på marketing automation-firmaet Agillics arrangement: Summit 17, der blev afholdt på Nationalmuseet i København.

Han fortalte videre, at onlineannoncering kun kan betale sig, hvis den sker i forbindelse med tv-annoncering, ellers er det alt for dyrt i forhold til, hvad det giver.

Og onlineannonceringen planlægges ned til mindste detalje. Som eksempel giver Morten Strunge, at hvis et tv-spot kører kl. 19.00, så kører onlineannonceringen fra 18.59 til 19.04 og ikke et sekund længere.

Data er nøgleordet
Mofibo, der tilbyder bøger online i abonnementet, havde fra start 5 ansatte og den 6. var dataanalytiker.

Inden for få måneder blev der investeret i et business intelligence system, der kunne få styr på forbrugerens toutchpoints, fortalte Morten Strunge.

”Det handler om at give mange tilbud til kunderne, således, at du er tilstede på det rigtige tidspunkt med et relevant budskab. Desuden skal du være på alle platforme, så du kun er et klik væk.”

Personalisering og optimering på baggrund af data, er i Morten Strunges optik, klart en forretningsmæssig fordel.

Som eksempel nævnte han, at da Mofibo senere fusionerede med Storytel, var sidstnævntes e-mails til kunderne ikke personaliserede og de opnåede en relativ lav konverteringsrate.

Mofibos data blev kombineret med Storytels indhold og de personaliserede tilbud, øgede konverteringsraten til det dobbelte.

”Nu har vi så automatiseret kommunikationen og konverteringsraten er steget til det tredobbelte,” fortalte Morten Strunge til deltagerne.

Morten Strunge viste resultaterne af at personalisere og automatisere e-mails.

Sådan personaliserer Morten Strunge
At personalisere kommunikationen inden for bogmarkedet betyder at matche læserne med den rigtige bog.

”Vi prøver at forstå, hvilke bøger folk læser og hvordan de læser. F.eks. kan vi se hvor hurtigt folk læser. Når de læser hurtigt, betyder det, at de synes det er spændende. Så kan vi tilbyde bøger, der handler om de steder i bogen, de fandt interessante. Det kunne f.eks. være, der hvor nogen bliver dræbt; en sexscene eller der, hvor det handler om kvindelige romanfigurer.”

Også om folk læser en bog helt færdig og hvor mange timer om måneden man læser, er data, der kan bruges til at holde på abonnenten.

”De, der læser over 20 timer om måneden, har mindre sandsynlighed for at forlade os. Derfor gør vi en masse, for dem, der læser færre end 20 timer om måneden for at holde på dem.”

Morten Strunges data fortæller også, at 73 procent af dem, der selv søger en titel, læser bogen færdig. Men der er større sandsynlighed for at færdiggøre en bog, du har fået inspiration til.

”Og via algoritmer kan vi give relevant inspiration til læserne”, fortæller Morten Strunge, og tilføjer, at han godt ved, at det er et fy-ord i bogbranchen.

Men det giver både tilfredse kunder og penge på bundlinjen.

”Ved at bruge data til at holde på kunderne, faldt omkostningen pr. bruger, så vi tjente 50% mere på den enkelte læser”, fortalte han.

Dataansvarlige skal op i ledelsen
Data er så vigtige for en virksomhed, at der bør sidde en analyseansvarlig med i ledelsen af enhver virksomhed, mener Morten Strunge og der bør ligeledes være en analysekyndig i enhver afdeling.

”Data og marketing automation er klart elementer, du kan bruge til at slå dine konkurrenter”, slutter serieiværksætteren, der for nylig stiftede nexta.io, som simplificerer indkøbet af købte media og integrerer det med data fra en virksomheds egne medier.

Kommentarer