Musikere bruger fans mod billethajer

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Fans har alle dage fungeret som ambassadører, men en række musikere går nu sammen med Ticketmaster om at belønne deres trofaste støtter og samtidig bekæmpe billethajer.

Del min nye musikvideo og kom foran i køen til billetsalget.

Det er i grove træk filosofien bag blandt andre den amerikanske sangerinde Taylor Swifts bidrag i kampen mod de internetrobotter, som høster store mængder billetter med henblik på videresalg og herved gør det svært for ”rigtige” musikfans på legal vis at få fingre i koncertbilletter.

Ticketmaster har som noget relativt nyt lanceret et Verified Fan-program, som ifølge Billboard foruden Taylor Swift benyttes af stjerner som Bruce Springsteen og Ed Sheeran.

Med programmet søger den internationale billetportal at bekæmpe billethajer ved at screene billetkøberne på forhånd og sikre sig, at der er tale om mennesker af kød og blod og ikke internetrobotter.

Point til superfans
I en animeret video opfordrer Taylor Swift i skikkelse af en kat sine fans til at registrere sig i hendes online-community Taylor Swift Tix, der er knyttet sammen med Ticketmaster #VerifiedFan, som programmet rettelig hedder.

https://www.youtube.com/watch?v=1i5B1asvFxY

Herigennem kan man kort fortalt optjene point ved at booste sangerinden: købe hendes musik, se hendes musikvideoer, dele hendes opslag på sociale medier etc. Jo mere, man på denne måde hjælper sit idol på vej, des bedre placering får man i Ticketmasters billetsalgskø.

Ifølge Bloomberg er det også økonomisk et klogt træk af en stjerne som Taylor Swift.

Selv om billetterne bliver solgt til den pålydende faste pris, sikrer fremgangsmåden nemlig, at de bliver solgt til folk, der på anden vis skæpper i kassen ved eksempelvis at købe merchandise og fremme kunstneren på eksempelvis sociale medier.