Sådan sælger man Det Kongelige Teater: Med flotte film

Peter Engholm
25@mail.dk

Et musikalsk og visuelt mash-up er stammen i kampagnen for teatersæsonen 2016/17. Men er der også en ide? Det er fortsat et ungt setup, der står bag lanceringen.

Det Kongelige Teaters film for Svanesøen fra sidste år lever i bedste velgående – med tre shortlister ved næste uges Creative Circle Award, hhv. film, instruktion og Art Direction.

Nu kommer så nye film for Det Kongelige Teater i anledning af, at den nye sæson 2016/17 er blevet offentliggjort.

Endnu en gang flotte film, kan man konstatere. Og på overfladen kan man trække en linje fra den kampagne, som Mensch lavede for Det Kongelige Teater – og som vandt CCA-guld for en håndfuld år siden.

Men som oftest når noget er flot, kan man føle trang til – på nordjysk vis – at gratte i overfladen. For hvad er ideen med den nye kampagne?

”Ideen er at komme længere ind i teateret. Alle taler om transparens og åbenhed – og med god grund. Det Kongelige Teater skal være inviterende og åben. Og vi ved fra rundvisninger og publikum i øvrigt, at de synes, det er interessant at komme tættere på huset,” siger Jacob Rosendal, der er marketingchef i Det Kongelige Teater.

Mens Mensch-filmene og annoncerne viste stjernerne, så går den aktuelle kampagne bredere til værks:

”Vi fokuserer ikke kun på scenen, men også på det hårde arbejde. Der er håndværkere og andre færdigheder i spil på en arbejdsplads med mange hundrede mennesker,” siger Jacob Rosendal.

Og således møder vi i kampagnen bl.a. scenemedarbejdere, make-up artister, balletbørn, skræddere og musikere i et stort samspil med skuespillere, operasangere og balletdansere, der alle sørger for at skabe endnu en sæson fuld af oplevelser.

Så mindre kongelig og mere inviterende – men stadig flot?

”Mindre kongelig i ordets elitære og distancerende betydning, men stadig flot. Kommunikationen skal være relevant og fungere på både brandets og samtidens præmisser,” siger Jacob Rosendal og tilføjer:


”Men reklamen må gerne, som kunst, kunne fungere på flere niveauer. Hvis nogen tænker ”Flot og fint – dér må jeg ind”, så gerne for mig. For jeg skal sælge billetter. Men der er også et legitimeringsaspekt i filmene, for det er vores alle sammens hus.”

Det Kongelige Teater har godt 250 år bagen, men holdet bag er decideret ungt – marketingchef Jacob Rosendal har godt halvandet år på posten, det samme har produktionsselskabet New Land, og bureauet Wichman/Schmidt debuterede sidste år med netop Svanesøen-filmen.

I lighed med Svanesøen-filmen har Casper Balslev instrueret reklamefilmen. Martin Dirkov står også denne gang for Sound Design, og Executive Producer er fortsat Thor Brammer Jacobsen.

Reklamefilmen bliver desuden bakket op af tre backstage-film, hvor man kan møde nogle af alle de mennesker, man kort bliver introduceret for i reklamefilmen.

Og et kig tilbage på den Mensch-skabte film fra 2011:

Fra den aktuelle kampagne:

Backstage-film – skuespil:

Backstage-film – ballet

Backstage-film – opera