Nyt medie med bureaupartner udfordrer forretningsmodeller

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Et digitalt bureau, nogle mediefolk, en anderledes forretningsmodel, podcasts og slet ingen annoncer. Et nyt medie er født.

Det lå ikke lige i kortene.

At et bureau er med til at stifte et medie er ikke hverdagskost, men det var ikke desto mindre realiteten, da Magic People Voodoo People sidste år gik sammen med Peter Brüchmann og Jacob Staehelin om fodboldmediet Mediano.

Nu er en lillesøster så kommet til, og Souplesse, som hun hedder, skal forsyne cykelsportsinteresserede med podcasts efter samme skabelon som Mediano, nemlig helt uden reklamer.

I stedet for annoncører i klassisk forstand har Souplesse samarbejdspartnere. Altså ingen bannerreklamer, prerolls eller pay walls, men inddragelse af eksempelvis odds fra Danske Spil i podcasts om sportsbegivenheder.

”Det er helt transparent, og brugerne er bevidste om, at det er modellen, men det virker mindre invasivt og påklistret end mere traditionel reklame. Det er ganske velkendt fra andre markeder (for eksempel det amerikanske), men det er et felt, der ikke er udforsket særligt meget herhjemme. Og det er altså hele forretningsmodellen for projektet,” fortæller Asbjørn Poulsen, der er strategisk direktør i Magic People Voodoo People.

Intentionen er ifølge bagmændene at udfordre gængse annoncemodeller og bevise, at det kan lade sig gøre at drive forretning på dybdegående kvalitetsjournalistik.

Magic People Voodoo People er med i den daglige drift og har blandt andet kunnet bruge sin erfaring med at stifte eget bureau:

”Vi har ingen investorer, hverken i Magic People Voodoo People, Mediano eller Souplesse, og her hjælper det gevaldigt, at vi kender turen, om man så må sige. Herudover har vi mulighed for at arbejde hurtigt og meget agilt med vores udtryk, uden at gå på kompromis med kvaliteten. Vi kan skalere meget hurtigt til mange andre nicher end fodbold og cykling, og vi kan gøre det med en sikker hånd i forhold til identitet og eksekvering på tværs af touch points,” siger Asbjørn Poulsen.

Egentlig betyder souplesse fleksibel eller smidig, men i cykelsporten taler man om at køre ‘souplesse’, når mand og cykel finder ind i det perfekte tråd. Dertil vil partnerskabet gerne nå, og forventningerne er store:

”Vi kan se og mærke, at podcasts er stigende i popularitet, både hos brugere og annoncører. Vi har helt sikkert kun set toppen af isbjerget indtil videre, og det er en meget spændende rejse for Mediano som projekt, men også for os som bureau,” lyder det fra Asbjørn Poulsen.