Opbrud: Nyt bureau udspringer af et af Danmarks største bureauer

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

3 ledere fra Shrpa har stiftet nyt bureau, der starter med 12 medarbejdere. Shrpa var en del af Combine, hvor de digitale aktiviteter tidligere er solgt fra.

Der er opbrud og selvstændighedstrang i Aalborgs bureauverden. Combine havde ved indgangen til i år placeret sig som et af Danmarks største digitale bureauer. Men i begyndelsen af året købte tre ledende Combine-medarbejdere Nordjyske Medier ud af digitalbureauet.

Det efterlod reklamebureau-delen, og Shrpa genopstod som bureau-navn.

Nu har tre ledende profiler fra Shrpa sagt farvel for at stifte deres eget reklame- og digitalbureau; Gotcha.

Bureauet slår døren op i dag, og stiftelsen sker dels for at realisere en drøm, dels for at følge kundernes opfordring.

De tre stiftende partnere er

  • Rasmus Brostrøm (tidl. salgschef og kontaktchef i Shrpa), nu adm. direktør i Gotcha (i midten).
  • Brian Toft (tidl. kreativ chef i Shrpa), nu kreativ chef og partner (til højre). 
  • Brian Klit (tidl. digital chef i Shrpa), nu digital chef og partner (til venstre).

Kompetencerne i det nye bureau omfatter ifølge en pressemeddelelse strategi og rådgivning, design og ID, web og online, kampagner samt film & motion graphics.

Det kan lyde som skizofreni med blæksprutte-tendenser, men med udmeldingen følger oplysningen om, at Gotcha er født med 12 medarbejdere, heraf ’en god håndfuld Shrpa-kolleger’, som har valgt at være en del af bureauet.

Bureaunavnet repræsenterer – med reference til catch-frasen ’We’ve got your back’ – kerneværdien at stå bag kunderne i både med- og modvind, men handler også om den opbakning, de stiftende partnere oplevede fra kunderne til selv at stifte bureau.

En af de kunder er Aalborg Lufthavns salgs- og marketingdirektør Rikke Mølgaard:

”Siden 2009 har lufthavnen oplevet en markant udvikling af fysiske rammer, et stigende antal afgange og passagerer og en styrket markedsposition. Den konceptudvikling, eksekvering og positionering har Gotcha-folkene været en stor del af, så det er naturligt for os at fortsætte det gode samarbejde med folk, som kender vores forretning – ja, vi har faktisk opfordret til, at det skulle ske.”

Satser på peoples business

Udgangspunktet er den gode relation med indsigt og effekt for øje, understreger Rasmus Brostrøm, der udlægger people’s business således: 

”Det lyder som hult salgsgas, når jeg siger, at vi har et specielt forhold til vores kunder og til hinanden som kollegaer, men ikke desto mindre er det sandt. Og det er dét, der er nerven i Gotcha. For vores kompetencer kan andre bureauer også påstå at have, men vores personlighed, sammenhold og relation til kunderne kan ikke kopieres. Det er vores.”

Læs mere om det nye Aalborg-bureau og kundelisten på Gotcha.dk.

Nordjyske Medier ejer Shrpa, der ud over Gotcha-folkene også fornylig har sagt farvel til forretningschef Martin Viborg Svendsen – han er fra og med i dag kontaktdirektør hos Clienti.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Kim Harboe, der – udover at være marketingdirektør i Nordjyske Medier – er adm. direktør i Shrpa.

Combine havde et vanskeligt år i 2014, der gav et underskud på over 13 mio. kr., men præsterede et ret flot come-back i 2015:

Nøgletal for Combine

  • Bruttoavance 79,6 mio. kr. +9,6 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 780.397 kr. +17,2 pct.
  • Lønandel 66,6 (79,4)
  • Resultat af primær drift +5,68 mio. kr. (-13,357 mio. året før)

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Fordelingen mellem Combine og Shrpa er ikke kendt.