Optikerkæde får bøde for at vildlede forbrugerne

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Profil Optik skal betale en bøde på 140.000 kr. for en udsalgskampagne, hvor det ikke var tydeligt oplyst, hvilke betingelser man som forbruger skulle opfylde for at opnå rabat.

I 2016 blev Profil Optik politianmeldt på baggrund af en kampagne fra 2015, hvor kæden havde benyttet sig af vinduesplakater og flyers til at reklamere for “50% på masser af stel”, som stod anført med store typer.

Med langt mindre typer og lodret langs kanten stod der til gengæld: “Gælder ved køb af komplet brille og kan ikke kombineres med andre tilbud og rabatter”.

En forbruger, som først blev opmærksom på betingelserne for rabatten, da hun havde valgt brillestel og skulle til at betale, klagede til Forbrugerombudsmanden.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugeren havde vanskeligt ved at få øje på og læse rabatbetingelserne på plakaten eller flyeren.

Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at optikerkæden havde vildledt forbrugeren igennem deres markedsføring og besluttede som følge deraf at politianmelde Profil Optik for overtrædelse af markedsføringsloven § 3, stk. 1 og 2.

Ifølge markedsføringsloven stk. 2 er markedsføring, som i sit indhold eller form er vildledende eller mærkbart påvirker forbrugerens økonomiske adfærd, ikke tilladt.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Når forbrugere ser et godt tilbud, så må væsentlige betingelser ikke være skjult i reklamen. I sagen med Profil Optik var betingelsen om køb af glas skrevet på en sådan måde, at forbrugerne dårligt kunne læse dem. Det var vildledende.”

Hun fortsætter:

”Vildledende markedsføring er hverken godt for forbrugerne eller konkurrenterne. Derfor vil jeg fortsat have fokus på virksomhedernes prismarkedsføring. Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.”