Posten skifter farve med stor kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Fra Post Danmark og rød til PostNord og blå. En omfattende kampagne ser især på farveskiftet. Se 2 af de 7 film her.

Ser man på antallet af sendte breve herhjemme, kunne Post Danmark ligne en koncern, der er ved at afvikle sig selv. Men der sendes stadig flere pakker, og forretningen er ved at blive gjort tidssvarende med bl.a. services og apps.

Så nu lancerer Post Danmark et offensivt tiltag – selskabet skifter farve og samtidig slår man mere på navnet Postnord. Det er dog mest farven, der fokuseres på.

Skiftet sker med en ganske offensiv kampagne, der netop er lanceret – en crossmedia-indsats på tv, web, social, landsdækkende DM, posthuse samt events, primært cykelløbet PostNord Danmark Rundt.

Et kampagnesite fortæller om skiftet fra rød til blå, og da mange danskere ikke har kendskab til førnævnte services og apps til postlevering og modtagelse, så tager Posten også dem med i offensiven.

Opgaven er – som det har været tilfældet de seneste par år – lagt i hænderne på Hjaltelin Stahl … og på drengekollektivsuniverset, hvor en trio af unge mænd forbløffes og forundres over de magiske post-services.

Trioen præsenterer i 2 film selve farveskiftet, mens Viktor fra kollektivet i sin egen kanal beretter om pakker og anden post.

Niels Heilberg, Senior Creative, Hjaltelin Stahl siger

”Vi er glade for, at universet har vist sig gangbart i forhold til at favne hele Danmark som målgruppe, og ikke mindst i forhold til at fortælle nogle historier, hvor vi forhåbentlig kan vende en skepsis eller fordom til et oprigtigt smil på læben – også hos Post Danmarks egne medarbejdere.”

Han suppleres af Mette Hørdum, Client service director Hjaltelin Stahl:

”Fortællingen handler både om transitionen til det nye blå og de ting, vi kender, men sandelig også om de mange services, som kan give danskerne en bedre postoplevelse, men som mange ikke kender. Eksempelvis ser mange danskere blot, at de klassiske posthuse lukker, men i praksis åbner der mange flere, og de åbner altid der, hvor danskerne færdes mest; bl.a. supermarkeder og tankstationer.” 

Men postkasserne – de er stadig røde, og det har Peter Kjær Hansen, chef for PostNord i Danmark, en forklaring på:

“De røde postkasser er for mange en vigtig del af Danmark, og de er et stærkt link til vores historie, som vi er stolte af. Så samtidig med at det er vigtigt for os at pege fremad, så vil vi også tage den tryghed og tillid med videre, som hidtil har ligget i vores farver. Derfor skifter postkasserne ikke farve. En postkasse er postkasserød. Punktum.”