Scor fuld plade i TV 2s ReklameBingo

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

TV 2 lancerer et reklamebingospil, som både har til hensigt at øge opmærksomheden på reklameblokken og gøre annoncørerne klogere på seernes reklameadfærd og -forbrug.

I vor tids overeksponerede samfund leveres reklamer til alle enheder og via samtlige medier, hvilket har bevirket at kun en brøkdel af den kommercielle overflod trænger igennem til forbrugeren. 

Trods store teknologiske landvindinger, er det dog til stadighed det analoge TV, som slår alle andre platforme, når det gælder om at opnå det bedst mulige reach.

Alligevel bliver det hele tiden vanskeligere at holde beskuerens opmærksomhed og svære endnu at holde den mere end 10 sekunder. Ifølge eMarketer skyldes dette at 64% af alle forbrugere bruger andre smart devices – iPad, computer eller iPhone – imens de ser TV.

I stedet for at reklamerne skal forsøge at udkonkurrere de sekundære devices, forsøger TV 2 i stedet at forene rivalerne via det ReklameBingo-spil, som sammenføjer TV(-reklame) og mobiltelefon.

Bureaubiz skrev om TV 2s nye spilkoncept, som GroupM er bureauet bag, da det var under udvikling tilbage i marts.

Spillets regler
Som navnet allerede antyder, bygger TV 2s ReklameBingo på det velkendte bingospil med den undtagelse, at pladen ikke er befæstet med de traditionelle tal, men derimod med logoer fra fjernsynskanalens annoncører.

I stedet for at stemple bingopladens numre, skal forbrugerne altså vende spillepladens logoer, når annoncørernes reklamer vises på hovedkanalen.

Således kan man nu score bingo og vinde præmier ved at se TV-reklamer. Dette er imidlertid kun den ene side af konceptet; Ifølge Head of Commercial Product Development på TV 2, Christian Godske, er der nemlig mere på spil:

”Der er et meget klart formål med lanceringen af ReklameBingo. Vi ønsker at øge opmærksomheden omkring annoncørernes reklamer og fastholde endnu flere seere i reklameblokken. En øget opmærksomhed på reklameblokken vil have en helt konkret værdi for vores annoncører, der gennem brugernes øgede fokus på skærmen får løftet kendskabet til deres kampagner.”

Han fortsætter:

”Initiativet skaber samtidig også nye digitale muligheder for brugerinddragelse og -involvering i form af second screen-tilbud til de mange danskere, der sidder med enten deres smartphone eller tablet foran tv-skærmen.”

Annoncørerne bliver klogere på seernes reklameforbrug
Foruden at give forbrugeren en god spiloplevelse samt chancen for at vinde diverse bingo-præmier, åbner spillet også op for gode muligheder i forhold til indsamling af big data og forbrugeranalyse.

”TV 2 får – gennem en indbygget survey-mekanisme i spillet – opbygget et panel på mange tusinde mennesker, hvor vi bliver klogere på brugernes reklameadfærd og -forbrug. Dette giver os mulighed for at spørge yderligere ind til forbrugernes holdninger til annoncøren og deres budskaber og generelt kvalificere vores viden om brugerne,” siger Christian Godske og fortsætter:

”Den information, vi her opsamler, kan give annoncøren vigtig viden, der kan bruges til at optimere kampagnerne yderligere – fx i forhold til kreativitet, målgrupper eller placeringer i sendefladen.”