SoMe-infight mellem Lidl og Meny

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

De sidste par dage er en udveksling på Facebook mellem supermarkedskæderne Lidl og Meny blevet intensiveret. Nu debaterer folk om Lidl går over grænsen.

I forrige uge bekendtgjorde Meny, at de nu ville matche prisen på 500 discountvarer med priserne hos Rema1000 og Netto.

Meny kalder konceptet Discountmatch.

Konceptet introduceres her:

En håndfuld dage senere, i mandags, dukkede denne kække post op på Lidl Danmarks Facebookside:

Lidls post fik i går Meny til at komme med dette kærlige modsvar:

Ovenstående svar fra Meny lader Lidl sig dog ikke sådan lige spise sig af med. Kort efter Menys svar, dukker denne joke-post således op på Lidls Facebook.

Bureaubiz kunne ikke nære sig for lige at høre Lidl, hvad det er, der får dem til at ‘prikke’ til konkurrenten, Meny.

Marketingchef Heidi Vittrup, fra Lidl, forklarer:

“Da vi ser, at Meny lancerer ”Discount Match”, som går ud på, at kæden matcher prisen på 500 af deres varer med discountsektoren, kan vi ikke lade være med at bemærke, at de kun matcher priserne i Netto og Rema 1000. Vi synes, det er et stærkt træk af Meny, men vi vil gerne have lov til at ’lege med’, og deraf kommer vores invitation til dem.”

 Hvad synes i selv om denne lille ‘infight’?

“Det er god humor, og det kan vi se, at vores kunder også synes – der er rigtig mange, som har delt, kommenteret og liket opslagene. Der er ingen tvivl om, at det har været rigtig sjovt at afvente Meny’s respons og fedt at se, at de var med på legen og svarede os med et glimt i øjet. Vi krydser fingre og håber stadig, at Meny vil acceptere vores invitation.”

På social medie forummet We Like Social Media på Facebook hersker der nu debat om redeligheden af Lidls markedsførings-greb:

Kommentarerne strømmer ind på siden og meninger er delte:

Umiddelbart lader det ikke som om, at Lidl Danmark har gjort noget, der ikke er tilladt.

Det var desværre ikke muligt at indhente en kommentar fra Forbrugerombudsmanden på sagen,  da denne var lukket for dagen, da Bureaubiz ringede.

Hvis du er interesseret kan du læse de relevante paragraffer, paragraf 3 og 5, i markedsføringsloven kan du finde dem her og her.

Hvad tænker du? Er det fair nok, det Lidl har gang i?