Tivoli og Disney fører an på Instagram

Lars Hedegaard Pedersen
freelancejournalist

Ny global undersøgelse viser, at Tivoli er den mest hashtaggede danske seværdighed på Instagram. Globalt er de mest populære de amerikanske Disney-parker og Eiffeltårnet i Paris.

Med 4,6 mio. besøgende er Tivoli den suverænt mest besøgte turistattraktion i Danmark.

Det gør samtidig Georg Carstens gamle have til kongerigets mest fotograferede seværdighed, hvis man måler ud fra antal hashtags på Instagram.

Ifølge en ny undersøgelse, foretaget af online rejsetjenesten TravelBird, er Tivoli med over 41.000 hashtags, den mest hashtaggede seværdighed i Danmark, tæt forfulgt af Kronborg med 39.000 tags og Amalienborg, som med hjælp fra Den Kongelige Livgarde, har efterladt 24.000 tags på det populære billedbaserede sociale medie.

 Mest Instagrammede destinationer i Danmark

Formålet har været at skabe et billede af, hvordan globale rejsedestinationer ”performer” på sociale medier, hvor den billedbaserede Instagram-tjeneste især er populær blandt de unge ”Millennials” – også kendt som ”Generation Y”.

“Dette studie giver et interessant overblik over hundredvis af forskellige destinationer, der er elsket af Instagram-brugere for deres kulturarv, betagende naturlige skønhed og lokale charme”, siger TravelBirds adm. direktør, Symen Jansma og tilføjer:

“Udover dette, fortæller dataene også en fascinerende historie om, hvordan unge mennesker rejser i 2017, og det giver rejse- og turistbranchen en utrolig værdifuld indsigt”.

Undersøgelsen er baseret på målinger af 470 turistattraktioner verden over, hvor Tivoli og Kronborg i global sammenhæng, rangerer mere beskedent som henholdsvis nummer 141 og 143.

Blandt de mest hashtaggede turistattraktioner i verden, er de to amerikanske Disney-parker i Californien og Florida samt Eiffeltårnet i Paris og Berlinmuren.

De mest hashtaggede seværdigheder i verden

Se den samlede liste over de mest hashtaggede seværdigheder i verden her.