Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

Det Kongelige Teater bliver brandet med bl.a. en ny film om Svanesøen. Bag kampagnen står et nyt bureau – i form af et makkerpar, der arbejdede sammen på Partners. Se filmen her.

I går mandag var der – hjemmesidemæssigt – officiel premiere på et nyt bureau i København bestående af Jesper Schmidt, tidl. kreativ direktør på Wibroe Duckert & Partners, og Jonathan Wichmann, der tidl. var Head of Social Media hos Maersk Line – og som også har haft en kort periode hos netop Partners.

De kalder konstellationen for et kreativt bureau, mens selve navnet er mere lige ud ad landevejen: Wichmann/Schmidt.

Den egentlige åbning af Wichmann/Schmidt falder sammen med lanceringen af bureauets første større arbejde; Svanesøen for Det Kongelige Teater.

Først bureauet – med Jonathan Wichmanns ord:

”Jesper og jeg arbejdede sammen på Partners – og kendte hinanden forinden. Vi kom hurtigt ret langt, og der var en god kemi. Og når man oplever dét, skal man bare holde fast. Samtidig er det nemmere og nemmere at være et lille bureau. Med et netværk kan vi i virkeligheden lave det hele to mand – og skabe værdi for kunden.”

Og så kan det i øvrigt tilføjes, at set-uppet og navnet kan give mindelser om to andre eks-Partners folk: Boye & Spellerberg.

Svanesøen

Dernæst om kampagnen – og beholder vi premiere-hatten på, er det også den første større kampagne for marketingleder Jacob Rosendal, der tiltrådte posten på Det Kongelige Teater i efteråret.

”Vi har ikke et stort mediebudget, men brandet er kendt – og vi kan bringe indholdet i spil på en række forskellige måder. Svanesøen er en kendt forestilling, der appellerer bredt – også til det yngre og ikke så balletkyndige publikum. Vi så det som en mulighed for at brande balletten og Det Kongelige Teater på en flot og æstetisk måde,” siger Jacob Rosendal.

Han tilføjer:

”Wichmann/Schmidt er den gode – og lidt sjældne – kombination af et lille bureau med lange erfaringer og stor indsigt i både kreativitet og sociale medier. De har – hvilket er ret vigtigt – formået at samarbejde med i teatrets kommunikationsafdeling i forhold til art direction, koncept, social-media vinkler m.m. Jeg kender Jesper Schmidt fra &Co for 10 år siden, hvor jeg var tekstforfatter, og han var ADer. Jeg ved, at han er en god reklamemand og stærk konceptmager.”

Filmen om Svanesøen – en forestilling, der har premiere den 13. marts – har med Jacob Rosendals ord fået ”en overvældende modtagelse” i form af godt 20.000 visninger på Det Kongelige Teaters YouTube-kanal og ca. 100.000 visninger på Facebook.

Jonathan Wichmann siger om kampagnen:


”Fra et gråt og regnfuldt København er Det Kongelige Teater en ret vild verden at komme ind i – her danser 24-28 hvide svaner omkring. Det handler om at videreformidle den verden, så folk udenfor bliver draget af det og får lyst til mere.”

I tillæg til filmen har Wichmann/Schmidt bl.a. udviklet et digitalt backstageområde til forestillingen med billeder af – og fra – de medvirkende.

Filmen er instrueret af Casper Balslev, fotograferet af Manuel Alberto Claro og produceret af New Land.

Se filmen her:

Holdet bag filmen:

  • Creative Agency: Wichmann/Schmidt
  • Director: Casper Balslev / New Land
  • DoP: Manuel Alberto Claro / BeKind
  • Editor: Anders Jon Petersen / BeKind
  • Grading: Lasse Marcussen / Cameo
  • Sound design: Martin Dirkov
  • Production Company: New Land
  • Producer: Cathrine Bjørn
  • Executive Producer: Thor Brammer Jacobsen

Kommentarer