Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

Karolines Køkken er blevet en succes på de sociale medier. Bureauet, der for netop et år siden vandt pitchen, har i grove træk koncentreret sig om at opdatere kundens case.

Det er næppe en klassisk opskrift på at vinde en bureaukonurrence at fortælle kunden: Gør, som I altid har gjort.

Det var ikke desto mindre, hvad Hjaltelin Stahl rådede Arla til, da de dystede om at vinde Karolines Køkken. Og ikke nok med, at bureauet vandt pitchen – Karolines Køkken er på præcist det år, der er gået siden, blevet et hit på de sociale medier: 68.000 fans på Facebook, tilsammen over 2.000 kommentarer, når Karolines Køkken har bedt sine fans vælge de retter, der skulle vises på tv – og flere end 300.000 har set Instagram-filmene.

Det kan bureauet for så vidt godt bryste sig af, men når adm. direktør Steffen Hjaltelin taler om at genopfinde kerneforretningen for kunden, så medgiver han i samme åndedrag, at køkkenet på mange måder var klar på forhånd.

”Karolines Køkken lå – skulle det vise sig – på en flad tallerken, for nu at blive i køkkenregionerne. Brandet havde ganske vist mistet styrke igennem flere år, hvilket var afsættet for pitchen, men vi mente, at der var enorm styrke i at genopfinde kerneforretningen på nye medier. Og det bedste: Det er ikke ”bare” et brand. Karolines Køkken er et køkken. Et stort ét, hvor fem kvinder laver mad, udvikler opskrifter og giver gode råd. Alle kunder leder efter content – Arla havde det i forvejen,” siger Steffen Hjaltelin.

Han tilføjer:

”Indhold bliver set og delt, fordi vi bliver rørt eller rystet. Fordi det er sublimt udført, som The Epic Split fra Volvo og Forman & Bodenfors, eller fordi det er relevant. Og Karolines Køkken er relevant. Så vores råd var – og er – at gøre, hvad de altid har gjort … i de medier, der er de rigtige i 2014.”

Med disse forudsætninger er der næsten en risiko for, at bureauet ”overspiller den”, som Steffen Hjaltelin formulerer det. I første omgang skulle det inspirerende og den gode smag, i form af produkter og service, samles. Det havde hele tiden været der, men det har været fragmenteret.

”Udfordringen for os som kreativt bureau har været dels at nytænke mediet, dels at få produkterne i fokus. Karolines Køkkens målgruppe er den mest sociale gruppe. De er på Instagram og på Facebook, og de deler. I forlængelse af det blev reklamefilmene tænkt om – Karolines Køkken er realtids-kreativt, så den ret, som Facebook-brugerne stemte sig frem til, også var den, der blev lavet – og filmet – umiddelbart efter,” siger Steffen Hjaltelin.

Med den korte reaktionstid for øje har Hjaltelin Stahl bygget Karolines Køkken på bureauet – med gryder, pander og det hele. Her kan der på kort tid sættes op til optagelser, det være sig tv, Facebook, Instagram m.m.

En lige så stor og reel forandring for Karolines Køkken har været at få produkterne i fokus:

”De har næsten været for objektive og har ikke villet fremhæve deres andre produkter. Vores tilgang har været at plædere for en salgsmæssig ærlighed: Alle ved, hvem afsenderen er. Og kontrakten er bredt accepteret: At når Karolines Køkken leverer relevant content, så er det også en fair deal at fortælle – uden blusel – hvilke produkter, der bruges,” siger Steffen Hjaltelin.

Hos Arla udtrykker Category Director, Luise Juel, tilfredshed:

”Kommunikationen har virket i en grad, man sjældent ser på så kort tid. Salget har løftet sig, og loyaliteten er steget. Bureauets forståelse for, hvad nye medier kan gøre for vores forretning, har virkelig trukket brandet i en god retning.”

At ovenstående ikke bare er en skåltale fra kunden, understreges af, at Arla – oven på resultaterne med Karolines Køkken – har givet Hjaltelin Stahl til opgave at håndtere både Buko og Cheasy.

Kommentarer