Youtube-annoncekroner kan gå til terror

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Danske annoncører kan uforvarende komme til at sende annoncekroner efter terrororganisationer som Islamisk Stat.

Det er nok de færreste virksomheder, som nærer ønske om at blive associeret med terrororganisationer og deres sympatisører. Alligevel kan det blive tilfældet, skriver Berlingske i dagens avis.

Når virksomheder køber annoncer på Youtube, kan disse nemlig meget vel blive vist i forbindelse med indhold fra eksempelvis terrororganisationen Islamisk Stat.

Berlingske har fundet eksempler på, at både Bang & Olufsen, Aarhus Universitet, Forbrugerrådet Tænk og Telmore optræder i denne næppe tilsigtede sammenhæng.

”Som annoncør kan du være glad for den trafik, en reklame giver dig, men du aner ikke, hvor den kommer fra – om den kommer fra steder, du ikke vil reklamere og ikke vil sættes sammen med, siger Peter Kruse, der er IT-sikkerhedsekspert hos CSIS, til avisen.

Han påpeger, at det den, der leverer videoen – i dette tilfælde Youtube – har det moralske ansvar, og Berlingske har således foreholdt Youtube-ejeren, Google, kritikken.

Læs Berlingskes artikel her.