Det er nok de færreste virksomheder, som nærer ønske om at blive associeret med terrororganisationer og deres sympatisører. Alligevel kan det blive tilfældet, skriver Berlingske i dagens avis.
Når virksomheder køber annoncer på Youtube, kan disse nemlig meget vel blive vist i forbindelse med indhold fra eksempelvis terrororganisationen Islamisk Stat.
Berlingske har fundet eksempler på, at både Bang & Olufsen, Aarhus Universitet, Forbrugerrådet Tænk og Telmore optræder i denne næppe tilsigtede sammenhæng.
”Som annoncør kan du være glad for den trafik, en reklame giver dig, men du aner ikke, hvor den kommer fra – om den kommer fra steder, du ikke vil reklamere og ikke vil sættes sammen med, siger Peter Kruse, der er IT-sikkerhedsekspert hos CSIS, til avisen.
Han påpeger, at det den, der leverer videoen – i dette tilfælde Youtube – har det moralske ansvar, og Berlingske har således foreholdt Youtube-ejeren, Google, kritikken.